3 mity na temat odżywki białkowej

Podziel się:

Na temat odżywki białkowej w internecie możemy wyczytać mnóstwo informacji. Od tych przydatnych, jak rodzaje białek, podział ze względu na frakcję, do tych mniej, wymyślonych na potrzeby reklamy. Wiele jest powielanych mitów, które ciągle krążą po siłowniach, wprowadzając w błąd osoby trenujące. Poznaj 3 mity na temat białka, które powinny zniknąć raz na zawsze z Twojej głowy.

Mit 1: Odżywka białkowa jest niezbędna dla każdego

Nie jest to prawdą. Całą pulę białek, jakie posiadamy w swojej diecie do dostarczenia w ciągu doby, z powodzeniem możemy uzupełnić jedzeniem konwencjonalnym. Oznacza to, że nie ma potrzeby wypicia białka po treningowo, czy zastosowania odżywki kazeinowej przed snem, aby nie zjadł nas katabolizm.
Od czego jest to więc uzależnione? Wiele zależy od masy ciała danego osobnika. Czasem po prostu wygodne jest wypicie białka, niż konsumpcja kolejnej porcji mięsa. Odżywka białkowa stanowi również swego rodzaju wyjście awaryjne, gdy nie mamy czasu na gotowanie lub z przyczyn losowych nie jest możliwe zjedzenie czegoś pełnowartościowego. Stanowi też swego rodzaju odskocznie. Możliwość przygotowania owocowego koktajlu, który wsparty jest źródłem białka sprawia, że nasze desery mogą być zasobne w proteiny i jednocześnie pyszne.

Mit 2: Odżywka białkowa gwarantuje przyrost masy mięśniowej

Wiele sloganów reklamowych zapewnia, że wystarczy jedno opakowanie białka, aby przytyć kilka kilogramów. Proteiny same w sobie niestety masy mięśniowej nie zbudują. O ile białko jest źródłem anabolicznych aminokwasów, jak np.: leucyny, która wykazuje działanie stymulujące dla procesów syntezy, o tyle bez odpowiedniej podaży energii w postaci węglowodanów i tłuszczy przyrostów nie będzie. Dlatego stanowi ona element zbilansowanej diety i ma na celu uzupełnienie ewentualnych braków.

Mit 3: Białko w proszku jest gorszej jakości niż mięso

Kolejny mit, ty razem stawiający odżywkę białkową w złym świetle. Często pisze się, że WPC to gorszej jakości produkt, czy dużo gorsza opcja jeżeli chodzi o przyswajanie i wartość biologiczną. Otóż jak się okazuje, nie jest to do końca prawdą. Odżywka białkowa dzięki pochodzeniu naturalnemu (otrzymywana z białek mleka), wysokiej koncentracji aminokwasów EAA oraz łatwej strawności, zajmuje czołówkę w rankingu produktów białkowych, które charakteryzują się wysoką przyswajalnością i wartością biologiczną dla naszego ciała. Oznacza to, że nie jest to wcale opcja gorsza od zjedzonego kawałka mięsa, w postaci drobiu czy wołowiny. Można się pokusić o stwierdzenie, że białko WPC w pełni zastępuje produkt mięsny.

Podsumowanie

Mitów na temat suplementacji sportowej istnieje wiele. Pamiętajcie, żeby zweryfikować wszystko to co wyczytacie w internecie, czy na sklepowych półkach – analizując skład odżywki. W temacie białka pozostaje jeszcze wiele do omówienia, jednak ważne jest, by z tego typu preparatów korzystać rozsądnie. Rozsądnie to znaczy zgodnie z założeniami dietetycznymi, nie dając wmanewrować się w marketingowe hasła i wymysły suplementacyjnych szarlatanów.

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 4,67 out of 5)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *