Bieganie na czczo, czy warto?

Podziel się:

Wiele osób, będących na redukcji, bardzo często wybiera trening cardio. Bieganie to bardzo dobry pomysł, jeśli chcemy zgubić zbędne kilogramy. Bardzo dużo osób uważa, że bieganie na czczo jest lepsze od biegania po posiłku. Spalamy wtedy tzw. zapasowy tłuszcz i po prostu chudniemy szybciej. Czy to prawda?

Argumenty za treningiem na czczo

Okazuje się, że trening bez wcześniejszego jedzenia posiłku może sprawdzić się w niektórych sytuacjach. Przykładem mogą być osoby, które wprowadziły Intermittent Fasting – koncepcję żywieniową, zakładającą wprowadzenie przerywanej, chwilowej głodówki. Te osoby wykonują trening nawet po kilkunastogodzinnej przerwie od jedzenia i okazuje się, że efektywnie spalają tkankę tłuszczową. Okazuje się, że metabolizm spada średnio po 3 dniach głodówki. Pamiętaj jednak, aby po przeczytaniu tego akapitu nie planować od razu treningu cardio bez jedzenia. Po długiej przerwie w spożywaniu posiłków lepiej sprawdzi się trening siłowy.

Warto również podkreślić, że nie każdy może wprowadzić Intermittent Fasting do swojego trybu życia. Jeśli nie jesteś pewna, czy możesz sobie pozwolić na taką technikę, najlepiej skontaktuj się z dietetykiem.
Jeśli trenujemy na czczo, musimy zadbać o posiłek po treningu. Powinien składać się z węglowodanów oraz pełnowartościowego białka – bogatego w leucynę.
Okazało się, że po treningu na czczo lepiej reagujemy na posiłek po wysiłku. Jeśli jest on właściwie zbilansowany, może mieć duże znaczenie dla lepszej regeneracji mięśni. Ponadto, organizm po treningu na czczo lepiej wychwytuje składniki odżywcze.

W końcu: spalanie tkanki tłuszczowej może być faktycznie większe podczas treningu na czczo. Może okazać się, że nawet 70% tłuszczu, który spalamy podczas ćwiczeń aerobowych pochodzi z tłuszczu śródmięśniowego, nie z wolnych kwasów tłuszczowych.

Argumenty przeciwko treningowi na czczo

Utrata efektu termogenicznego – innymi słowy: zmniejszamy nasz wydatek energetyczny podczas wysiłku. Badania dowodzą, że posiłek przed treningiem nie ma znaczenia przy spalaniu tkanki tłuszczowej. Oznacza to, że jeśli zjemy śniadanie przed porannym joggingiem, nie będziemy spalać tylko tych kalorii, które z niego pochodzą. Tak samo efektywnie możemy spalić tłuszcz, który już wcześniej został zmagazynowany.

Wysoki poziom kortyzolu. Najwyższe dobowe stężenie kortyzolu w organizmie człowieka przypada na godziny poranne. Trening cardio, w tym bieganie, przyczynia się do jego wzrostu. Niestety, jeśli wysokie stężenie kortyzolu utrzymuje się w naszym organizmie zbyt długo, może być szkodliwy dla naszego zdrowia. Wysoki poziom kortyzolu powoduje gromadzenie się tłuszczu w okolicach pasa. Dieta, która bogata jest w węglowodany obniża poziom kortyzolu.

Pamiętajmy o tym, że trening na czczo może być o wiele mniej efektywny niż bieg po spożytym posiłku. Wszystko zależy od nas. Niektórzy potrzebują rano zjeść śniadanie, aby mieć energię i z chęcią pójść na trening. Nie sugerujmy się tylko i wyłącznie argumentami za lub przeciw treningowi na czczo, posłuchaj własnego organizmu. Wtedy będziesz wiedział, czy trening na czczo to naprawdę dobry pomysł.

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *