Czy zdrowa dieta jest droga?

Podziel się:

„Nie stać mnie na zdrowe jedzenie” , „Zdrowe jedzenie jest zbyt drogie”, „Gdyby było mnie stać, jadłbym zdrowiej”. Bardzo często usłyszeć można takie twierdzenia. Istnieje głęboko zakorzenione przekonanie, że zdrowe jedzenie jest droższe i nie każdy może sobie na nie pozwolić. Czy jest tak rzeczywiście? Czy może to tylko jedna z popularnych wymówek?

dieta-droga

Po pierwsze nieprzetworzone produkty

Płatki owsiane są dużo bardziej ekonomiczne i zdrowsze, niż słodzone płatki śniadaniowe.
Za opakowanie słodkich płatków śniadaniowych o wadze 400g zapłacimy około 9zł. Za 400g płatków owsianych musimy zapłacić jedynie 2,2zł.
Dobrej jakości chleb żytni na zakwasie będzie może nieznacznie droższy od białego pszennego pieczywa. Musimy jednak wziąć pod uwagę, że już dwie kromki dobrego żytniego pieczywa wystarczą by zaspokoić głód. Podczas gdy białego, pszennego, lekkiego pieczywa będziemy potrzebowali zjeść dwa razy więcej.

Świeże, mrożone i kiszone warzywa zamiast gotowych surówek

Kupne surówki nie są również zbyt ekonomicznymi produktami. Za 300g gotowej surówki Colesław musimy zapłacić około 3,5-4zł. W jej składzie znajdziemy następujące produkty: kapusta biała, sos chrzanowy 10% (olej rzepakowy, woda, musztarda-zawiera gorczycę, ocet spirytusowy, żółtko jaja, skrobia modyfikowana, substancja zagęszczająca: guma guar, chrzan tarty, sól, aromaty), cukier, marchew, sól, regulator kwasowości: kwas cytrynowy, przyprawy.
Dużo zdrowszym i tańszym rozwiązaniem jest kupienie nieprzetworzonych warzyw. By wydać na nie jak najmniej pieniędzy, wybieraj te, na które jest aktualnie sezon. Jesienią i zimą sięgaj po marchew, buraki, cukinię oraz brukselkę. Świetnie sprawdzi się również dynia, a także kiszonki i mrożonki.

Co z mięsem i rybami?

Nie ulega wątpliwości, że najdroższym elementem w zdrowej, zbilansowanej diecie są dobrej jakości źródła białka, a więc ryby, mięso, jaja czy też nabiał.
Pamiętaj jednak, że nie musisz jeść łososia, tuńczyka i polędwicy wołowej każdego dnia. Stosuj je jako urozmaicenie diety, włączając te produkty jeden-dwa razy w tygodniu, nie częściej. Na co dzień wybieraj drób, podroby, jajka oraz nieprzetworzony nabiał.

Podroby są wartościowym elementem diety. Zawierają dużo cennych składników odżywczych, w tym między innymi żelazo i witaminy z grupy B. Przy tym są bardzo tanie. Kilogram wątróbki drobiowej to koszt około 4-5zł. Również wybierając ryby nie musimy decydować się na łososia norweskiego. Nie jest to ani najlepszy wybór pod względem zdrowia, ani pod kątem ekonomicznym. Kilogram tej ryby kosztuje około 45-55zł. Jeśli udasz się do sklepu rybnego, zamiast do popularnej sieciówki, znajdziesz tam również inne wartościowe ryby. Warto przykładowo zjadać śledzie. Filet ze śledzia bałtyckiego kosztuje około 15 zł za kilogram.

Słodycze zastąp owocami

Batoniki, czekolady, ciasteczka, drożdżówki. Na te produkty potrafimy niepostrzeżenie wydać dużo pieniędzy.
Przeciętny baton to koszt 2-4zł. Podobnie jest z czekoladami i drożdżówkami.
Kilogram jabłek kosztuje ok. 2zł. W kilogramie znajdzie się co najmniej kilka sztuk danego owocu.
Zamieniając więc batoniki, przeładowane cukrem i tłuszczami trans, na jabłko czy banana, zaoszczędzimy nie tylko pieniądze, ale zadbamy również o nasze zdrowie i obwód pasa.

Zamiast soków i słodkich napoi – woda

Butelka wody zmineralizowanej to koszt od 1,5 do 3 zł za 1,5l. W przypadku słodkich, gazowanych napoi czy też soków zapłacić musimy przynajmniej jeszcze raz tyle.
Pijąc wodę nie tylko lepiej nawadniasz organizm, nie dostarczasz dodatkowego źródła cukru, ale również oszczędzasz.

Zamiast jeść na mieście, zabieraj pudełka

Osoby, które dbają o to, co spożywają, najczęściej zabierają ze sobą swoje jedzenie zapakowane w pudełka. Tym samym rzadziej jadają na mieście. Rezygnacja ze stołowania się w restauracjach i barach szybkiej obsługi, to spora oszczędność dla portfela.

Podsumowując, gdy przyjrzymy się cenom produktów, jakie znajdują się w diecie zdrowej i tej „przeciętnej”, okazuje się, że często nie są one droższe, ale są wręcz tańsze w porównaniu z produktami przetworzonymi. Ważne jest aby zaplanować swoje posiłki i odpowiednio wykonywać zakupy – kupując tylko te produkty, których rzeczywiście potrzebujemy. Wyjdzie nam to z korzyścią nie tylko dla zdrowia, ale również dla portfela.

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (5 votes, average: 4,80 out of 5)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *