Jak poprawić kondycję?

Podziel się:

Prowadzisz siedzący tryb życia, ale chciałabyś być bardziej aktywna? Nie pamiętasz już kiedy ostatnio ćwiczyłaś? Mamy dla ciebie kilka porad, jak zmienić swoje życie na lepsze i przede wszystkim – jak poprawić swoją kondycję.

Co powinienem wiedzieć o kondycji?

Warto uświadomić sobie, czym tak naprawdę jest kondycja. To przede wszystkim cecha nabyta. Oznacza to, że każdy człowiek może kształtować swoją kondycję tak, jak chce. Warto wiedzieć również, że o kondycję możesz dbać nie tylko na siłowni, ale również w… kuchni! Optymalna dieta pozwoli ci osiągnąć o wiele więcej niż same, żmudnie powtarzane ćwiczenia. Na kondycję składają się trzy podstawowe czynniki – mięśnie, gotowe do ćwiczeń, pojemne i wydolne płuca oraz silne serce. To, co nazywamy kondycję, tak naprawdę jest naszą wytrzymałością.

Czym jest wytrzymałość?

To zdolność człowieka do zmuszenia się do wysiłku pomimo zmęczenia i bólu. Wytrzymałość zależy od wydolności organizmu, która u każdego jest inna. Wysoka wydolność organizmu człowieka jest uzależniona od prawidłowego funkcjonowania jego układu oddechowego oraz układu krążenia. Nie wdając się w szczegóły, można wymienić wiele rodzajów wytrzymałości. Kiedy mówimy o kondycji, najczęściej mamy na myśli ogólną wytrzymałość człowieka.

Jak poprawić kondycję?

Aktywność fizyczna oraz zbilansowana dieta to kluczowe czynniki, które mogą wpłynąć na poprawę kondycji. Liczy się systematyczność i bezwzględne przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania. Nie zapominajmy również o odpowiednim doborze ćwiczeń.

Zacznij od ćwiczeń aerobowych

Jeśli chcesz wrócić do formy po długim czasie, najlepiej zacząć pracę nad tzw. wytrzymałością tlenową. W tym przypadku sprawdzą się ćwiczenia aerobowe, czyli takie, które zajmą ci trochę czasu, ale dzięki nim nie przeforsujesz mięśni. Możesz zacząć od długich spacerów, nordic walkingu, joggingu czy jazdy na rowerze.

Poprawa wytrzymałości beztlenowej

Dla aktywnych, którzy nie są zadowoleni ze swojej kondycji, polecamy popracować nad wytrzymałością beztlenową. Do poprawy tej wytrzymałości przysłużą się treningi interwałowe, czyli o zmiennej intensywności. Możesz wybrać między innymi tabatę, kompleksy sztangowe czy treningi obwodowe. Tak naprawdę, wszystko zależy od ciebie. Niezależnie od tego, co wybierzesz, warto mieć zdrowe nawyki. To one kształtują naszą kondycję, a w konsekwencji – zdrowie i dobre samopoczucie.

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Brak ocen)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *