Przysiad na jednej nodze (pistol squat)

Podziel się:

Przysiad na jednej nodze stanowi jedną z najbardziej wymagających odmian przysiadu. Nie tylko ze względu na to, że obciążenie z jakim musimy sobie poradzić jest dużo bardziej odczuwalne, ale i wymaga od nas znakomitej mobilności stawu skokowego, jak i koordynacji ruchowej. Jak odpowiednio wykonać tego typu ćwiczenie, aby dawało najlepsze efekty?

Co musisz wiedzieć przed wykonaniem przysiadu

Otóż, jak zostało zaznaczone we wstępie, jest to forma wymagająca od nas znakomitej sprawności fizycznej. Nie tylko ze względu na balans, jaki trzeba zachować, ale przede wszystkim długość tkanek, jak i samej mobilności stawów. Bez odpowiedniego przygotowania mobilizacyjnego, jak i motorycznego, nie będziemy mogli osiągnąć na tyle niskiego siadu, aby w pełni był on prawidłowy. Brak ruchomości w stawie skokowym oznajmia się tym, że nasza pięta zacznie odrywać się od podłoża, co sprawia, że ćwiczenie traci swoją pierwotną funkcję. Jeżeli nie jesteś w stanie wykonać przysiadu klasycznego w sposób prawidłowy, głęboki, to tym bardziej nie poradzisz sobie z wykonaniem pistoletu.

Technika wykonania

Wykonanie pistoletu wymaga 6 kroków:

– pozycja wyjściowa w staniu w lekkim rozkroku na szerokości barków
– krok drugi uginamy w stawie biodrowym jedną z nóg i ją prostujemy
– poprzez wypchnięcie bioder ku tyłowi, powoli siadamy tak, jakbyśmy mieli zamiar usiąść na krześle
– schodzimy w dół przez okres 2-3 sekund, jak najgłębiej się da zachowując prawidłową pozycję ciała i technikę przysiadu
– nie obijamy się od podudzia, wstajemy za pomocą siły mięśni, bez wykorzystania pędu ciała
– powrót do pozycji wyprostnej powinien być nieco bardziej dynamiczny, pilnujemy by nacisk ciężaru ciała obejmował całą stopę oparta na ziemi, bez jej odrywania

Jakie korzyści niesie?

– rozwija równowagę
– pozwala na niwelowanie dysproporcji pomiędzy kończynami
– nadaje się idealnie dla osób mających problem z długością kończyn i przejmowaniem pracy przez nogę dominującą
– poprawia propriocepcję
– pozwala na zacieranie różnicy sił pomiędzy kończynami
– nie wymaga sprzętu
– poprawia siłę i wytrzymałość

Podsumowanie

Przysiad na jednej nodze pomimo, że jest mocno wymagający, doskonale nadaje się jako element treningu nóg. Jednak zanim zaczniesz go wykonywać, upewni się, że Twoje ciało jest dość gibkie, a stawy pozwalają na tego typu ćwiczenie w pełnym zakresie ruchu. Pistol squat wykonywany w połowie zakresu ruchu, czy w sposób zaburzający postawę ciała, nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem. Nie wpłynie on na poprawę wyglądu, czy też wyników siłowych, a dodatkowo może prowokować uraz i kontuzję.

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 głosów )
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *