Rola białka w intensywnym treningu

Podziel się:

Każda osoba trenująca, która wkracza w świat kulturystyki, dość szybko orientuje się, że odpowiednio zbilansowana dieta, jest kluczem do szybkich rezultatów. Powinna być ona ukierunkowana tak, aby nie brakowało substratów energetycznych, jak i uwzględniała odpowiednią ilość protein spełniających rolę budulca naszych tkanek. Temat wykorzystania białka, jego roli w intensywnym treningu, stał się przedmiotem badań wielu naukowców, dzięki czemu obecnie dysponujemy wiedzą na temat szczegółowych wytycznych jego zastosowania.

Jak wskazują badania, odpowiednia ilość protein dla osoby trenującej, waha się w granicach od 1,8g na 1kg masy ciała do 2g na 1kg masy ciała. Jest to optymalna ilość, aby zapewnić Twojemu ciału odpowiednią podaż składnika wspomagającego wzrost mięśni, dbającego o regenerację, jak i kierującego funkcjami wielu tkanek.

Jaką rolę pełni białko?

Osoba trenująca intensywnie, samym faktem, że zaczyna wykorzystywać siłowe formy aktywności, powoduje dwukrotne zwiększenie zapotrzebowania na białko w swojej diecie. Oznacza to, że musi pokryć zapotrzebowanie z diety tak, aby dostarczyć wymagane przez organizm ilości. Odpowiednia ilość protein ma za zadanie:

  • wspomóc budowanie masy mięśniowej
  • zadbać o odpowiednią regenerację
  • aminokwasy zawarte w białku, stanowią istotny element m.in. krwi, płynach śród tkankowych
  • białka wspomagają utrzymanie dodatniego bilansu azotowego
  • dbają o mocne kości i stawy
  • wspomagają produkcję enzymów
  • utrzymują układ odpornościowy w homeostazie.

 

Jak więc widzimy, lista zadań, jakie spełnia białko, jest dość obszerna. Warto zadbać o jego odpowiednią podaż, jak zależy nam na wynikach sportowych. Jednak nie tylko efekty treningowe są ważne. Niedobór białka może doprowadzić do zaburzenia homeostazy w naszym ciele, co będzie związane z gorszą regeneracją, a to z kolei będzie prowadziło do przetrenowania i pewnych deficytów, co może grozić np. obniżeniem odporności.

Skąd czerpać proteiny?

Zazwyczaj źródłem protein w diecie sportowca jest mięso. Wykorzystuje się tutaj chudy drób, ryby, czy wieprzowinę i wołowinę. Jednak znaczna część osób trenujących, korzysta również z bardziej zasobnych w tłuszcze źródeł pokarmowych, jak jaja, tłusta wieprzowina, tłuste ryby, czy podroby. Warto również wspomnieć o nabiale, który w pewnych formach, będzie wartościowym dodatkiem pokarmowym.

Sportowcy wykorzystują również wsparcie w formie odżywek. Zazwyczaj jest to element diety, który na stałe wpisuje się w życie osób aktywnych. Na rynku posiadamy kilka form białek tego typu, do najbardziej popularnych należy klasyczne WPC, WPI, jak i hydrolizat WPH. Odżywka białkowa stanowi produkt pochodzenia naturalnego, bazującego na białkach zwierzęcych z mleka. Jest to forma protein wysokiej jakości, która nie różni się niczym od klasycznego konwencjonalnego pokarmu, stąd wykorzystanie jej w diecie jest zjawiskiem pożądanym.

Komponując dietę sportowca, trzeba pamiętać o tym, aby oprócz odpowiedniej podaży kalorycznej, była zasobna w proteiny wysokiej jakości. Dzięki optymalnej zawartości białka jesteśmy w stanie budować muskulaturę, zadbać o regenerację, jak i cieszyć się wynikami sportowymi, a co więcej odpowiednia ilość białka pozwoli nam na utrzymanie organizmu w równowadze zdrowotnej.

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *