Witamina D3 – Dlaczego warto ją przyjmować?

Podziel się:

Obecne trendy suplementacyjne sprawiają, że witamina D3 stała się związkiem numer jeden, który należy uzupełnić w naszym organizmie. Wszystko za sprawą jej niewystarczającej podaży w diecie. Niedobory są tak duże, że nie dotyczą tylko i wyłącznie okresu jesienno-zimowego, gdzie mamy ograniczony dostęp promieni słonecznych. Występują dość powszechnie również w okresie letnim.

Dlaczego suplementacja witaminą D3 jest aż tak ważna? Jakie potencjalne korzyści uzyskamy włączając ją do diety?

Rola biologiczna w organizmie człowieka

Witamina D3 w organizmie człowieka odpowiada głównie za takie funkcje jak:
– wchłanianie wapnia i fosforu, co przekłada się na wsparcie budowy kości i zębów
– wspomaganie walki z infekcjami i autoagresją
– synteza witaminy D3 endogennej
– wsparcie dla produkcji testosteronu i hormonu wzrostu
– poprawa funkcjonowania przemian metabolicznych
– wspomaganie budowy masy mięśniowej
– wsparcie dla układu nerwowego, co powiązane jest z absorpcją wapnia
– chroni przed rozwojem raka prostaty i jelita grubego

Jak więc widzimy lista działania jest dość pokaźna. Brak odpowiedniej podaży witaminy D3 będzie objawiał się stanami zmęczenia, osłabieniem, brakiem ochoty na seks, jak i problemami z koncentracją.

Jak dawkować?

Jako, że możliwości magazynowania witaminy D3 są mocno ograniczone, jej suplementacja z zewnątrz jest dość istotna. W piśmiennictwie spotykamy się z ilością, jaką należy dobowo dostarczyć w zakresie 800-1000 IU. Suplementacja w dużej mierze uzależniona jest od tego, jak intensywny tryb życia prowadzimy, naszej masy ciała, jak i sposobu żywienia. By odpowiednio dobrać dawkę, powinniśmy oznaczyć poziom witaminy D3 we krwi, co ukaże nam jak znaczne niedobory posiadamy.

Dawki zwyczajowo wykorzystywane w suplementacji sportowej sięgają 4000 IU na dobę. Ilość ta zazwyczaj sprawdza się w większości przypadków. Istnieją również przesłanki ku temu, żeby przy tak dużych dawkach włączyć jednak już suplementację witaminą K2, która skutecznie “pokieruje wapń” w organizmie tam gdzie potrzeba, chroniąc naczynia krwionośne.

Czy witamina D3 wspomaga trening i budowę muskulatury?

Zdecydowanie tak. Poprzez wpływ na produkcję testosteronu, jej działanie przekłada się w sposób bezpośredni na wyniki osiągane na treningach. Problemem słabych przyrostów masy, czy też siły, jest stan niedoboru, który ogranicza możliwości treningowe, jak i kompensacyjne naszego ciała. Wiele osób po włączeniu witaminy D3 do suplementacji, odczuwa wyraźny wzrost poziomu witalności i siły fizycznej. Badanie przeprowadzone na kobietach w wieku 14-15 lat sugeruje, że włączenie odpowiedniej dawki witaminy D3 w diecie skutecznie pozwoliło przejść im próby wysiłkowe znacznie lepiej, niż koleżanki nie stosujące suplementacji.

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Komentarz do “Witamina D3 – Dlaczego warto ją przyjmować?

  • Przemek_88_

    (27 lutego 2017 - 19:54)

    Czy chodzenie na solarium coś pomaga???

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *