ZMA – dawkowanie i efekty stosowania

Podziel się:

ZMA jest produktem, który na rynku suplementacji sportowej zdobył uznanie jako preparat wspomagający proces snu. Jednak, jego działanie reklamowane jest również w kierunku wsparcia dla produkcji testosteronu, więc czasem możemy spotkać się z określeniem ZMA, jako boostera testosteronu.

zma-w

Czym jest ZMA?

ZMA jest to połączenie cynku, magnezu oraz witaminy B6 w formie chelatów. Preparat powstał na licencji firmy Albion (firma ta posiada patent na produkcję tego typu połączenia w formie chelatów). Nazwa ZMA, jest więc chroniona znakiem patentowym i zabrania się jej użycia, w przypadku zastosowania innego rodzaju formy pierwiastków, jak np.: tlenki. Cząsteczkę chelatu stanowi substancja czynna, w tym przypadku jony cynku i magnezu, które połączone są z aminokwasem. Zabieg ten, ma na celu zmaksymalizować wykorzystanie suplementu przez nasz organizm, poprawiając jego biodostępność.

Efekty

ZMA polecane jest głównie sportowcom, którzy podczas intensywnych treningów poddani są na utratę minerałów z organizmu. Dodatkowo, wystawieni są oni na ryzyko przeciążenia układu nerwowego w wyniku szeregu zmian adaptacyjnych, podczas okresu przygotowawczego np.: do zawodów. W tym celu, odpowiednia podaż magnezu, zapewnia prawidłowe funkcjonowanie tkanki mięśniowej i nerwowej.

Wpływ ZMA na poziom testosteronu został powiązany z koniecznością udziału cynku i magnezu (w organizmie człowieka) na przekształcenie androstendionu w testosteron. Jednak, jak wykazały badania naukowe, dodatkowa suplementacja niekoniecznie związana będzie ze stymulacją produkcji testosteronu. Powiązana ona będzie z tym, aby procesy te przebiegały w sposób prawidłowy. Jednak, jeżeli niedobory cynku i magnezu w ustroju będą na dość niskim poziomie, włączenie ZMA do suplementacji skutkować mogłoby wzrostem hormonów anabolicznych. Sytuacja ta, powiązana by była z przywróceniem homeostazy i poziomów referencyjnych w granicach normy, a nie ponad laboratoryjne widełki.

Zastosowanie ZMA przed snem będzie skutkowało odczuciem głębszego i wydajniejszego snu. Organizm, dzięki zawartemu w preparacie magnezowi, jest w większym stopniu rozluźniony i zrelaksowany, co skutecznie wspomaga głębszą fazę REM. Oznacza to, że produkt pomaga nam lepiej spać. Przekłada się to, na wsparcie regeneracji i korzystniejszy przebieg procesów odbudowy tkanki mięśniowej. Pamiętać należy, że działanie ZMA samo w sobie nie pomaga zasnąć, nie jest to produkt nasenny, więc bez obawy można stosować go w ciągu dnia.

Zastosowanie i dawkowanie

Typowa dawka produktu opartego na formule ZMA zawiera w swoim składzie około 300-400 mg jonów magnezu oraz od 15 do 30 mg cynku, na ilość około 3 kapsułek typowych preparatów dostępnych na rynku polskim. Dawka ta, zastosowana około 30-60 min przed snem, w zupełności powinna wystarczyć aby pokryć nasze zapotrzebowanie na cynk oraz magnez. Inne pory dnia, również są opcją dopuszczalną, nie ma konieczności stosowania produktu typowo w godzinach wieczornych. Dawkę można rozbić na 2-3 porcję w ciągu dnia.

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 4,67 out of 5)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *