3 główne zasady suplementacji

Podziel się:

Suplementacja sportowa jest dobrym sposobem na poprawienie wyników treningowych, wzmocnienie mięśni, przyspieszenie procesów regeneracji i kompozycji sylwetki. Jednak zanim przystąpimy do zastosowania jakichkolwiek środków, powinniśmy zapoznać się z trzema głównymi zasadami.

zasady-suplementacji

1. Suplement = uzupełnienie

Wybierając preparat witaminowy, odżywkę białkową, czy produkt wspomagający regenerację, jak BCAA, musimy pamiętać, że jest to tylko i wyłącznie uzupełnienie naszej codziennej diety. Nie są to produkty, które są w stanie zastąpić zbilansowaną dietę lub stanowić jej znaczny odsetek. Dlatego dobór produktu jest odpowiedni wtedy, gdy mamy już nakreślony schemat posiłków i wiemy mniej więcej czego nam brakuje. Istnieje niepisana zasada, że odżywka białkowa powinna stanowić maksymalnie 30% zapotrzebowania na białko. Oznacza to, że spożywając dziennie 100g białka, 30g może pochodzić z odżywki. Są jednak wyjątki. Produkty takie jak tran/olej rybi, stanowi znakomite źródło kwasów tłuszczowych omega 3, na którym możemy skutecznie bazować. Zawiera on duży odsetek kwasu DHA oraz EPA.

2. Więcej nie znaczy lepiej

Suplementację stosuje się zgodnie z jej przeznaczeniem. Preparaty witaminowe, minerały, ekstrakty roślinne, zawierają dużo większe dawki związków, które występują w sposób naturalny w produktach żywnościowych. Dlatego “objadanie się” suplementami, może w niektórych przypadkach powodować dolegliwości układu pokarmowego, jak bóle brzucha, nudności czy wymioty.
Dodatkowo, niektóre suplementy jak kreatyna, mają ograniczone możliwości absorpcyjne w naszym organizmie, dlatego stosowanie większych dawek niż 8-10g na dobę mija się z celem i jest wydalane poza ustrój.
Na podkreślenie zasługuje tutaj temat przedtreningówek i produktów opartych na stymulantach. Zbyt częste korzystanie z tego typu preparatów, powodować będzie brak chęci do podejmowania aktywności, bez zastosowania suplementu lub po pewnym czasie brak reakcji organizmu na substancję pobudzającą, co będzie wymagało przerwy.

3. Dobieraj suplementy zgodnie z celem dietetycznym i treningowym.

Wybierając suplementy starajmy się dostosować go zgodnie z naszymi planami treningowymi jak i strategią żywieniową. Błędem będzie korzystać
np.: z termogenika w trakcie budowy masy mięśniowej lub wrzucanie porcji magnezu, wiedząc, że nie brakuje go nam w diecie.
Picie dodatkowej porcji białka, mając jego odpowiednią ilość w posiłkach nie wpłynie na większą budowę masy mięśniowej ani nie poprawi wyników siłowych. Sprawa wygląda podobnie z gainerem, który nie przyspieszy efektów w budowie mięśni.

Suplementy diety są pomocne, a w niektórych przypadkach nawet konieczne. Jednak korzystać z nich trzeba w sposób prawidłowy, zgodnie z ich przeznaczeniem. Branie wszystkiego “na oko” lub ze względu na kolorowe opakowanie, nie przyniesie rezultatów, a nawet w niektórych przypadkach może okazać się niekorzystne.

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 4,00 out of 5)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *