3 zdrowe zamienniki cukru

Podziel się:
Słodki smak towarzyszy nam od dzieciństwa. Jesteśmy do niego przywiązani, sprawia nam przyjemność i radość. Czasem pozwala na poprawę humoru, jak i funkcjonowania. Jednak popularny cukier stołowy, który bazuje na sacharozie jest mocno kaloryczny i oparty na cząsteczkach, które niezbyt sprzyjają naszemu zdrowiu, jak i utrzymaniu szczupłej sylwetki. Czym możemy zastąpić cukier, by było smacznie i zdrowo?

Ksylitol

Znany jest również pod nazwą “cukier brzozowy”. Charakteryzuje go smak zbliżony do konwencjonalnego cukru, co ułatwia nam sposób dawkowania produktu. Posiada bardzo niski indeks glikemiczny, sięgający wartości 8. Dodatkowo, jak wykazują badania naukowe, ksylitol skutecznie przeciwdziała próchnicy, dlatego słodycze z dodatkiem ksylitolu powinny stanowić alternatywę prozdrowotną dla wyrobów cukierniczych. Co ciekawe, organizm człowieka w procesie trawienia dziennie wytwarza około 15g ksylitolu we własnym organizmie, więc nie jest to substancja obca dla naszego ciała. Ksylitol dodatkowo wspomaga pracę jelit, może przyczynić się do zapobiegania tworzeniu drożdży. Pod kątem kalorycznym, jeden gram ksylitolu to około 2,5 kcal, więc jest dużo mniej energetyczny od cukru białego, jednak nie dajmy się nabrać na slogany przedstawiające produkty słodzone ksylitolem, jako kategoria zero kalorii.

Erytrytol, erytryt, erytrol

Substancja wykazująca nieco mniej słodki smak niż sacharoza. Określa się jego słodkość na poziomie około 75% słodkości zwykłego cukru. Dlatego, jak jesteśmy przyzwyczajeni do dość mocno intensywnych smaków, musimy zastosować nieco większą jego ilość. Produkt pochodzenia naturalnego. Erytrytol nie jest wykorzystywany przez organizm człowieka i w postaci niezmienionej wydalany jest wraz z moczem. Oznacza to, że nie stanowi dla nas żadnej wartości odżywczej, jego IG=0, jednocześnie doskonale smakuje. Podobnie jak ksylitol, nie fermentuje i jest przyjazny dla zębów.

Stewia

Jest to gatunek rośliny, która posiada w swoim składzie glikozydy stewiolowe. To właśnie dzięki nim, zawdzięczamy tak mocno intensywną słodycz, jaka zawarta jest w produkcie. Stewia smakuje mocno intensywnie, jej słodycz jest nawet 300 razy słodsza od zwykłego cukru. Oznacza to, że trzeba uważać w dawkowaniu jej ilości, gdyż łatwo przesadzić i zepsuć danie. Dodatkowo, stewia smakuje nieco specyficznie, nie każdemu jest w stanie przypaść do gustu. Dlatego dobrą alternatywą są mieszanki erytrytolu oraz stewii, których smaki dobrze się uzupełniają.
Jak więc widzimy, na rynku dostępne są preparaty, które skutecznie potrafią osłodzić nasze życie, przy czym nie powodują negatywnych konsekwencji zdrowotnych, a nawet są źródłem pewnych korzystnych działań biologicznych, które wykazuje głównie ksylitol. Dodatkowo, wszystkie trzy preparaty są pochodzenia naturalnego, nie stanowią więc źródła sztucznych wytworów chemicznej syntezy.
Autor:
Tomasz Maciołek
  • Dyplomowany fizjoterapeuta
  • Instruktor kulturystyki

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *