Awokado – cudowny owoc

Podziel się:
Zastanawialiście się, który z owoców zdecydowanie najlepiej jest wprowadzić na stałe do diety?
Na pewno jednym z nich jest awokado. Jako jeden z niewielu owoców nie zawiera on cukrów. Jest za to bogatym źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych – 10%. Awokado zawiera ok. 15% tłuszczów. Z czego po  2% nasyconych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Z  9% węglowodanów  aż 7% stanowi błonnik. Na uwagę zasługuje ogromna ilość potasu, aż  485mg. Daje to trzy razy większą zawartość tego składnika mineralnego niż w bananach. Jest również dobrym źródłem folianów i witaminy K.

Łagodzi objawy stanów zapalnych

Z przeprowadzonych badań wynika, że owoc ten dzięki zawartości sporej ilości przeciwutleniaczy (glutation) jest w stanie łagodzić objawy stanów zapalnych w stawach. Wynika to z obniżenia prozapalnego czynnika PGE2.

Chroni wzrok

Uwagę na jego obecność w diecie również powinny zwrócić osoby pracujące długo przy komputerze. Powodem tego jest wysoka zawartość luteiny i zeaksantyny. Luteina jest związkiem z grupy karotenoidów. Traci ona swoje właściwości pod wpływem obróbki termicznej. Dlatego plusem jest to, że awokado może być spożywane na surowo. Luteina działa  jak filtr chroniący nasze oczy przed promieniowaniem UVA i UVB. Poza tym jest silnym antyoksydantem. Chroni nie tylko nasze oczy, ale też działa pozytywnie na skórę, nadając jej ciemniejszą barwę.

Szerokie zastosowanie w kuchni

Awokado ma ciekawe zastosowanie w kuchni. Mocno dojrzałe służyć może jako smarowidło do pieczywa. Dobrze się sprawdza również jako dodatek do sałatek, koktajli na słodko, omletów, dipów, past czy po prostu spożywane samo. Istotne jest aby miało ono odpowiednią dojrzałość. Skórka i pestka powinny bez problemu odchodzić, przy obieraniu. Niedojrzałe jest gorzkawe i twarde w konsystencji. Awokado po obraniu warto przechowywać w lodówce, z pestką, w obecności warzyw zawierających spore ilości witaminy C, np. czerwona/żółta papryka. Ograniczymy w ten sposób jego ciemnienie i utlenienie się kwasów tłuszczowych.
Jest to zdecydowanie jeden z ciekawszych owoców, który warto wprowadzić na stałe do naszej diety.
Autor:
Łukasz Domeracki
  • mgr inż. technologii żywności i żywienia człowieka
  • Instruktor sportu

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *