Czego nie jeść przed snem

Podziel się:

Komponowanie posiłku, który spożywamy przed snem, ma ogromne znaczenie w kontekście procesu zasypiania jak i samej jakości snu.

przed-snem-jedzenie

Równie ważna jest pora zjadanego pokarmu, który nie powinien być konsumowany bezpośrednio przed samym zaśnięciem, a minimum na 1-2h przed położeniem się do łóżka. Ułatwi to również odpoczynek naszemu układowi trawiennemu, który pracuje całe dnie oraz nie zaburzy procesów trawiennych.

Posiłek lekki czy zbilansowany?

Wiele osób jako ostatnią przekąskę przed snem wybiera lekkie posiłki jak porcja odżywki białkowej, co ma za zadanie odciążyć żołądek w jego pracy trawiennej i dostarczyć zastrzyku aminokwasów, który ma zapewnić pożywkę na całą noc. Przeciwnicy tej teorii wybierają bardziej złożone pokarmy, których strawność przebiega wolniej i składniki pokarmowe dostarczane są kilka godzin po spożyciu. Osoby mające problem z zesypaniem powinni jednak celować w posiłki zbilansowane, które dostarczą również wysokiej jakości węglowodanów, które z kolei przełożą się na większą ilość tryptofanu w naszym mózgu i ułatwia zasypianie.

Czego natomiast unikać?

Nie pij dużo płynów. Obfite spożycie płynnych pokarmów sprawi, że Twój głęboki sen będzie przerwany chęcią mikcji, a Ty będziesz musiał udać się przymusowo do toalety.

Zbyt obfity posiłek. Naukowcy badając zaburzenia snu, wysnuli konkluzję, że zasypianie z pełnym żołądkiem, może mieć podobne skutki uniemożliwiające zasypianie, które porównali do próby zaśnięcia przy włączonej głośnej muzyce lub z mocno rozpalonym światłem. Dlatego zadbajmy o to by posiłek był lekki, zbilansowany. Unikać należy również potraw przesadnie tłustych.

Unikaj stymulantów. Wieczorne popijanie kawy czy produktów opartych na kofeinie, czy też teobrominie, może skutecznie hamować proces zasypiania i utrzymać nasz stan czuwania na długie godziny.

Zbyt dużo białka. Spora ilość protein w diecie będzie źródłem aminokwasów BCAA, które posiadają funkcje podtrzymujące stan czuwania organizmu, przez co możemy mieć kłopoty z szybkim zaśnięciem.

Zbyt ostre przyprawy. Za mocno doprawione dania, obfitujące w przyprawy podnoszące np. termogenezę będą utrudniały chęć snu poprzez zwiększenia tempa metabolizmu.
Alkohol. Zbyt duża ilość alkoholu działa pobudzająco i stymulująco. Więcej niż jedna lampka wytrawnego wina, może przyczynić się do kłopotów ze snem.

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *