Czy probiotyczny koktajl przyspiesza metabolizm?

Podziel się:

Zdrowa flora bakteryjna naszych jelit, stanowi rdzeń prawidłowo funkcjonującego układu odpornościowego, ale nie tylko. W naszych jelitach istnieje swoisty ekosystem, który nadzoruje prace całego ustroju. Człowiek zdrowy, w jelitach posiada mikroorganizmy, które zabezpieczają nas przed zaburzeniami równowagi biologicznej, dbając o prawidłowy przebieg reakcji metabolicznych.

himmlisch frische Milch

Znakomitym dodatkiem do diety, który wspomaga nasz metabolizm i przyspiesza odchudzanie jest koktajl probiotyczny. Zazwyczaj bazuję on na produktach bogatych w błonniki jak inulina czy oligofruktoza, które stanowią znakomitą pożywkę dla naszej flory bakteryjnej, wchodząc w skład grupy nazywanej prebiotykami.

Dodatkowo łączenie warzyw i owoców z produktami fermentacji mlekowej, które stanowią naturalne źródło bakterii probiotycznych, jak kefir, wydają się być strzałem w dziesiątkę.
Wystarczy zmiksować kefir, maliny i banana, dodatkowo przyprawić ksylitolem dla smaku i otrzymujemy koktajl na miarę super food’s.

Jaki mają wpływ bakterie probiotyczne?

Wpływ bakterii probiotycznych na zdrowie człowieka polega między innymi na:
  • regulowaniu poziomu cholesterolu, w tym zmianie stosunku frakcji lipoprotein HDL i LDL,
  • utrzymują prawidłowe pH naszych jelit, co będzie powiązane z lepszym wchłanianiem m.in. wapnia. Odpowiedni poziom wapnia natomiast wpływa na mniejsze uczucie głodu i możliwości magazynowania tłuszczu przez adipocyty, która zostaje nieco ograniczona,
  • dbają o perystaltykę i prawidłową pracę jelit, zapobiegając uczuciu wzdęcia,
  • przyspieszają tempo przemian metabolicznych.

Probiotyki a odchudzanie

W badaniach naukowych wykazano, że osoby chore na cukrzyce, spożywające probiotyki w formie suplementu diety, gdzie podawano bakterie ze szczepu l.reuteri, wykazywały wzrost tolerancji na glukozę. Oznacza, to, że probiotyki mają realny wpływ na wsparcie w leczeniu cukrzycy, poprzez uwrażliwianie komórek beta. Dla osób zdrowych, mających problemy z nadwagą, jest to sygnał, że probiotyki również mogą przyczynić się do poprawy wrażliwości insulinowej i wsparciu odchudzania.

Źródła naturalnych prebiotyków

Prawidłowe funkcjonowanie bakterii w naszych jelitach możemy stymulować spożywając odpowiednie ilości prebiotyków. Są to substancje odżywcze dla naszej flory bakteryjnej, które dodatkowo obfitują w witaminy, minerały czy związki fenolowe.
Źródła naturalnych prebiotyków to m.in. cebula, czosnek, banany, karczoch, cykoria. Dodatkowo dietę należy uzupełnić o naturalne produkty kiszone (kapusta, ogórki), kwas chlebowy naturalny czy produkty fermentacji mlekowej (jogurty naturalne, maślanka, kefir).

 

Autor:
Tomasz Maciołek
  • Dyplomowany fizjoterapeuta
  • Instruktor kulturystyki

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *