Czy zdrowe jedzenie jest droższe?

Podziel się:
O tym, że zdrowe jedzenie jest kosztowne, często możemy usłyszeć od osoby rozpoczynającej przygodę z poprawą swojej sylwetki. Zazwyczaj wygłasza ona taki podgląd, gdy zobaczy swoją pierwszą rozpiskę posiłków od dietetyka czy też trenera. Niestety, argument ten traci tak naprawdę na sile, pod warunkiem, że zamienimy dotychczasowe jedzenie, jak i styl codziennego życia, na dietetyczne odpowiedniki, które nadają się dla osoby trenującej, chcącej żyć zdrowo.
 
5_article_57cbcf2316a5f_article_day_v3

Cena produktów fit

Cena nie jest argumentem. Wybierając produkty jak najmniej przetworzone, zaoszczędzimy kilka złotych dziennie. Nasza dieta powinna bazować na potrawach, które w jak największym stopniu wykonujemy sami, bez ingerencji producenta. Im bardziej produkt przetworzony, tym zazwyczaj jego cena jest wyższa, jak i jakość pozostawia wiele do życzenia.
Za przykład niech posłużą słodkie płatki śniadaniowe, które potrafią kosztować nawet do 8-9zł za opakowanie 400g. Natomiast zwykłe, klasyczne płatki owsiane to koszt około 2-3zł za taką samą ilość produktu. Dodatkowo, płatki owsiane, nieprzetworzone zawierają dużo mniej cukru. Oszczędzając około 6zł, jesteśmy w stanie dokupić do nich suszone owoce i orzechy, które będą stanowiły doskonały zamiennik dla słodkiej przekąski, dostarczając dużo błonnika, witamin, minerałów i antyoksydantów.
Idąc dalej: jogurt owocowy 150g około 2zł, taka sama ilość jogurtu naturalnego jest do kupienia już za 1,10zł. Dorzucenie jednej mandarynki, której koszt będzie w granicach 50gr (a nawet mniej), da nam dużo ciekawszą i smaczniejszą alternatywę z naprawdę ekstra dużymi kawałkami owoców.
 
Wybierając warzywa czy owoce nie musisz celować w produkty w kolorowych opakowaniach, gdzie cena ich wyselekcjonowania i umycia to koszt czasem o 50% większy niż warzyw leżących w zbiorowej skrzynce, które samemu możemy sobie wybrać, a przygotować w domu (umyć i obrać). Przestań płacić za wygodę!
 
Produkty zbożowe na jakich możemy bazować, takie jak kasze, ryże, czy też makarony pełnoziarniste nie należą do produktów drogich. Tym bardziej przeliczając ilość danego produktu na kwotę, jaką za niego płacimy. Jeszcze taniej wyjdzie zakup produktów pakowanych w papierowych torebkach jednokilogramowych niż po 100g w wygodnych, foliowych torebeczkach.
 

Kolorowe napoje, słodycze i używki

Wymienione w akapicie artykuły stanowią prawdziwą kopalnię pieniędzy. Za napój 2 litrowy typu cola, musimy czasem zapłacić nawet 5zł, a czasami się zdarza, że 2 litry dziennie uciekają nawet nie wiemy kiedy i sięgamy po kolejną butelkę. Czekolada to koszt średnio 3-4zł za tabliczkę, podobnie klasyfikują się wszelkiego rodzaju batoniki, gdzie ceny wahają się od 2-3 zł. Osoby palące papierosy, wystarczy żeby zrezygnowały z palenia jednej paczki dziennie i będą w stanie odmienić swoje odżywianie o 180 stopni. Koszt paczki papierosów to około 13-15zł w zależności od marki. Miesięcznie daje nam to niezłą sumkę.
 

Mięso i tłuszcze

Część białkowa zdrowej, zbilansowanej diety jest najbardziej kosztowna, patrząc na całość jadłospisu. Jednak nie ma tego złego… Jak się okazuje, rezygnacja z dotychczasowych przekąsek, używek, kolorowych napoi czy też posiłków na mieście, wystarczy z nawiązką na kupienie dobrej jakości produktów mięsnych, na których możemy oprzeć swoje dania. Nikt, nie każe nam bazować na polędwicy wołowej, łososiu czy też owocach morza. Wysokiej jakości produkty białkowe jak jaja, podroby, wieprzowina, drób, również idealnie się sprawdzą.
Tłuszcze bogate w kwasy omega 3 jak oliwa z oliwek, olej lniany czy też orzechy są dość kosztowne, jednak jak wspomniano wyżej, zastąpienie paczki papierosów butelką oliwy z oliwek, która starczy nam na dość długi okres użytkowania, nie odbije się na naszej kieszeni. Osobiście polecam zakup orzechów włoskich od osób mieszkających na wsi, gdzie czasem rolnik z gospodarstwa sam nie wie co do końca z nimi zrobić. Tego typu rarytasy można dostać w dość dobrej cenie. Będąc na wsi, dodatkowo zapytać możemy o jaja i masło.

Podsumowanie

Zdrowe jedzenie nie musi kosztować więcej, niż twoje dotychczasowe menu. Zmiany stylu życia, wyrzucenie z diety słodyczy, fast foodów, kolorowych napoi i używek, może okazać się nawet możliwością do zaoszczędzenia dodatkowej ilości gotówki, którą będziesz mógł/mogła wydać na karnet do fitness klubu lub mile spędzony wieczór w kinie ze swoją drugą połówką. Twoje zdrowie natomiast podziękuje ci za to w przyszłości.
Autor:
Tomasz Maciołek
  • Dyplomowany fizjoterapeuta
  • Instruktor kulturystyki

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *