Czym zastąpić jajka? – Kuchnia wegańska

Podziel się:
Jaja są doskonałym produktem wiążącym dla domowej roboty pieczywa, muffinów czy ciast. Jednak nie każdy może sobie pozwolić na ich konsumpcję. Diety wegańskie, nietolerancje, czy alergie pokarmowe wymagają wyeliminowania ich z diety. Czym możemy je zastąpić by cieszyć się smakiem domowych wypieków?
Egg inspection
Jak się okazuje produkty oparte na jajach, mogą skutecznie być również wytwarzane bez ich użycia. Wachlarz dostępnych produktów będących zamiennikami jaj, które nadają się do wykonywania ciast, jest dość szeroki.

Jako ekwiwalent jednego jajka wielkości L, sprawdzą się takie produkty jak:

  • siemię lniane – 1-2 łyżeczki siemienia zalewamy gorącą wodą w ilości 3-4 łyżek i czekamy aż napęcznieje. Taką papkę wykorzystujemy do łączenia składników na nasze wypieki.
  • awokado. Papka z awokado, ugnieciona widelcem. 1 awokado stanowi ekwiwalent 1 jaja.
  • 1/2 szklanki jogurtu sojowego, uzupełni brak jaja w naszych wypiekach, bez większej różnicy w konsystencji.
  • puree z dyni, banana lub ziemniaków. Podobnie jak awokado, należy dobrze ugnieść w ilości ½ szklanki.
  • mąka z ciecierzycy, znakomity produkt, który posiada kleiste właściwości, 1-2 łyżki mąki zamiast 1 jaja w zupełności wystarczy. Minusem jest jej cena.
  • mąka sojowa, kukurydziana, ziemniaczana i owsiana. Ważne jest zachowanie proporcji mąki do wody, która mniej więcej powinna wynosić 1:1, 1:2. Jeżeli wasze produkty wyjdą twarde po upieczeniu, może być to zasługa źle dobranych proporcji. Jednak 1-2 próby wypieku z tymi składnikami na pewno spowoduje, że będziecie potrafili dobrać odpowiednią ilość.
  • łyżka wody lub oleju. Stanowią podstawowy element zastępujący jajo. Jednak słabo się sprawdzają, gdy zależy nam na właściwościach wiążących.
  • mus jabłkowy ½ szklanki. Znakomity do babeczek.
  • tarta marchewka, cukinia i buraczki ½ szklanki.
  • silken tofu,ugniecione na puree, ½ szklanki.
Jak widać w powyższym zestawieniu, zmiana nawyków żywieniowych, czy przejście na dietę wegańską, niekoniecznie musi oznaczać rezygnację z produktów pieczonych, które są często naszpikowane jajami. Z powodzeniem zastąpić je można produktami roślinnymi, takimi jak: różnego rodzaju mąkami, soją, owocami, warzywami czy nasionami, które znakomicie nadają się do pieczenia. Ważne jest by eksperymentować samemu w kuchni i dobrać wszystko do własnych preferencji i potrzeb.
Autor:
Tomasz Maciołek
  • Dyplomowany fizjoterapeuta
  • Instruktor kulturystyki

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *