Glutamina działanie i dawkowanie

Podziel się:

Glutamina należy do segmentu suplementacji, które mają za zadanie dostarczyć skoncentrowanej ilości pojedynczego składnika. Pod katem chemicznym jest to aminokwas należący do grupy aminokwasów endogennych, który buduje białka. Co ciekawe, organizm potrafi sam syntetyzować glutaminę z innych aminokwasów, jednak czasem sytuacja wymaga dodatkowej podaży w postaci suplementu diety, gdyż wewnętrzna produkcja jest niewystarczająca.

glutamina-wewnatrz

Działanie

Działanie glutaminy wykorzystywane jest w sporcie, ze względu na dwie główne funkcje jakie wykazuje. Pierwszą z nich jest wsparcie dla ochrony tkanki mięśniowej przed katabolizmem. Jest to szczególnie ważna funkcja, zwłaszcza w okresach około treningowych, gdzie dochodzi do uszczuplenia zasobów glutaminy w tkance mięśniowej. Celem suplementacji jest szybkie uzupełnienie utraconej ilości aminokwasu w wyniku treningu siłowego i przywrócenie stabilizacji metabolicznej. Dodatkowo glutamina wykazuje działanie zabezpieczające naszą odporność przed złapaniem infekcji, co sprzyja procesom naprawczym.
Funkcja druga, polega na wsparciu anabolizmu mięśniowego. Jak wykazują naukowcy, glutamina potrafi stymulować poziom hormonu wzrostu, co znajduje swoje przełożenie we wsparciu dla budowania sportowej formy. Jedynym ograniczeniem jest fakt, że podawano glutaminę w formie wlewu dożylnego, co skutkowało dużo wyższym działaniem biologicznym. Jednak na rynku dostępna jest forma glutaminy w postaci acetylowanej – NAG, która dużo sprawniej radzi sobie z przekroczeniem bariery naszych jelit.
Warto jeszcze wspomnieć, że glutamina ma wpływ na poziom resyntezy glikogenu, dzięki niej może dochodzić do zjawiska uzupełnienia „magazynów” w komórkach mięśniowych. Znajduje to swoje przełożenie w superkompensacji, co pozwala na efektywniejsze treningi i progresję.

Dawkowanie

Ze względu na duże powinowactwo do enterocytów, glutaminę dawkuje się w dość znacznych ilościach jeżeli zależy nam na przekroczeniu bariery kosmków jelit. W celach anabolicznych i antykatabolicznych, warto suplementować glutaminę głównie w okresach około treningowych w ilości 10g przed i po treningu siłowym. Pozwoli to na szybszą resyntezę glikogenu, uzupełnienie substratów energetycznych.
Jeżeli zależy nam na podniesieniu poziomu odporności, wsparciu dla systemu immunologicznego, dawka 5-10g prewencyjnie na dobę powinna w zupełności wystarczyć.
Osoby borykające się z problemami jelit, jak wszelkiego rodzaju nietolerancje pokarmowe, zespół nieszczelnego jelita, IBS czy choroby wrzodowe, powinny stosować dawki sięgające nawet 40g na dobę, w małych porcjach w ciągu dnia. Pozwoli to na stały dopływ glutaminy i regenerację uszkodzonych struktur.

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4,50 out of 5)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *