Jak jedzenie wpływa na odporność

Podziel się:
Odpowiedni dobór produktów żywnościowych w naszej diecie jest kluczowy, ze względu na funkcjonowanie układu immunologicznego. Wpływ jedzenia na naszą odporność jest bez wątpienia jednym z ważniejszych czynników, o które powinniśmy zadbać. Jak jedzenie wpływa na nasz organizm i co powinniśmy jeść by się wzmocnić?

Sauerkraut in the wooden bowl

Jak pokarm wzmacnia odporność?

Produkty żywnościowe stanowią bogate źródło witamin, minerałów czy też związków fenolowych, których działanie wspomaga utrzymanie układu odpornościowego w dobrej kondycji. Główne zadanie tutaj mają takie witaminy jak: C, B6, czy też A. Dodatkowo warto, aby występowały one w sąsiedztwie bioflawonoidów, które znacznie podnoszą ich wartość biologiczną i umożliwiają większe przyswajanie. Minerały, takie jak: cynk, selen i żelazo, wykazują działanie przeciwinfekcyjne, bakteriobójcze oraz niwelują aktywność drożdży.
Ważne jest, by spożywać również produkty bogate w antyoksydanty. Zabezpieczają one przed działaniem wolnych rodników, które skutecznie potrafią osłabiać działanie naszej odporności, sprzyjając infekcjom i chorobom. Dodatkowo, antyoksydanty łagodzą tzw. stres oksydacyjny i jego skutki, co sprzyja utrzymaniu witalności i aktywności naszego ciała.
Jednak kluczowe, z punktu widzenia wzmocnienia naszej naturalnej ochrony jest prawidłowe funkcjonowanie jelit, a pisząc bardziej szczegółowo, flory bakteryjnej. Ważne więc będzie, by nasze pokarmy bogate były w prebiotyki i probiotyki. Produkty zasobne w błonnik będą dostarczały pożywki dla naszej flory bakteryjnej, która w sposób naturalny będzie kontrolowała nasze dobre samopoczucie.

Co więc jeść?

  • Spożywaj cytrusy, jarmuż, brukselkę, które są naturalnym źródłem witaminy C.
  • Korzystaj z dodatku czosnku, który jest źródłem naturalnego antybiotyku – allicyny. Pomaga on w przeciwdziałaniu bakteriom oraz podtrzymuje aktywność układu odpornościowego.
  • Wykorzystuj natkę pietruszki jako formę przyprawy.
  • Spożywaj odpowiednią ilość płynów, minimum 2-2,5 litra wody dziennie, które wspomogą funkcje oczyszczające naszego ciała, przyspieszając usuwanie toksyn.
  • Dodaj produkty fermentacji mlekowej. Kefir, jogurt naturalny w diecie wspomoże skutecznie pracę jelit, dostarczy bakterii probiotycznych.
  • Kapusta kiszona, ogórki, nadają się idealnie jako wsparcie naszej diety, wspomagają żywe kultury bakterii, które skutecznie chronią organizm.
  • Ogranicz lub wyeliminuj używki, które osłabiają nasze ciało i powodują niedobory witamin, jak i minerałów. Słodycze będą sprzyjały fermentacji i namnażaniu bakterii w naszym ciele.
  • Dodawaj grzyby shiitake do posiłków, zawierają one lentinan, który mobilizuje leukocyty.
  • Rozgrzewające zupy potrafią postawić na nogi. Korzystaj z takich przypraw jak: imbir, gałka muszkatołowa, curry, pieprz kajeński, które w sposób naturalny rozgrzeją i zmobilizują do walki z infekcją.
  • Spożywaj orzechy, oleje tłoczone na zimno, tran,  stanowiące źródło omega 3 i witaminy D3, które wspierają organizm w utrzymaniu zdrowia i łagodzą stany zapalne.

 

Autor:
Tomasz Maciołek
  • Dyplomowany fizjoterapeuta
  • Instruktor kulturystyki

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *