Jarmuż – wyjątkowe warzywo

Podziel się:
Warzywa i owoce, to nie tylko dodatek smakowy do naszych posiłków. Również nie są one tylko i wyłącznie źródłem witamin, jak wydaje się części osób. Szczególnie warzywa są nieodłącznym elementem diety, a ich brak lub zbyt niewielka ilość może przyczynić się do licznych problemów różnego typu.
5_article_578482cb0c7e0_article_day_v3
Jednym z ciekawszych warzyw, zarówno pod względem właściwości, składu, jak i smaku jest jarmuż, zwany inaczej kapustą warzywną. Jest on rośliną wyłącznie uprawną i niestety niezbyt popularną. Dlaczego warto wprowadzić do naszej diety akurat tę kapustę?
Oto kilka powodów przemawiających zdecydowanie ku temu, aby znalazł się on w naszych posiłkach.

Właściwości przeciwzapalne

Jarmuż jako jedno z niewielu warzyw, mimo niewielkiej zawartości tłuszczów, posiada w swoim składzie kwasy tłuszczowe omega 3. W skład tłuszczów obecnych w jarmużu wchodzi kwas alfa-linolenowy, który jest deficytowy w dietach większości osób. Dzięki obecności omega 3, jak również sporej dawce witaminy C (120mg), witaminy A (1000IU), luteiny, zeaksantyny i chlorofilu, roślina ta posiada silne właściwości przeciwzapalne, chroniąc nasz organizm przed negatywnym wpływem wolnych rodników, wspierając przy okazji funkcjonowanie układu immunologicznego.

Działanie antynowotworowe

Podobnie jak inne warzywa kapustne oraz brokuły jarmuż jest źródłem sulforafanu, siarkoorganicznego, związku chemicznego, będącego czynnikiem chemoprewencyjnym. Niesie to za sobą możliwości zahamowania, odwrócenia lub opóźnienia procesu kancerogenezy. Czyli powstawania wczesnych zmian nowotworowych, poprzez wpływ na metabolizm czynników rakotwórczych. Warto więc aby znalazł się on w diecie osób narażonych na tego typu czynniki. Związek ten poza właściwościami antynowotworowymi działa również pozytywnie na zwalczanie bakterii Helicobacter Pylori, czyli odpowiedzialnej za chorobę wrzodową układu trawiennego.
Działanie antynowotworowe wzmaga znaczna obecność witaminy K. Ilość 700ug obecna w 100g rośliny pozwala na dostarczenie 700% dziennego zapotrzebowania przeciętnego człowieka. Dodatkowo wpływa pozytywnie na procesy krzepnięcia krwi oraz gospodarkę wapniową organizmu. Warto jednak pamiętać o tym, że witamina A i K są rozpuszczalne w tłuszczach. Spożywając więc jarmuż nie należy ich ograniczać w posiłku. Z kolei proces obróbki w postaci smażenia może wpływać negatywnie na te witaminy. Odwrotna sytuacja występuje w przypadku gotowania. Proces ten przyczynia się do uwalniania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Warto więc mieć to na uwadze w trakcie komponowania posiłków.

Regulacja gospodarki kwasowo-zasadowej

Dzięki obecności znacznych ilości potasu (prawie 500mg), wapnia (150mg) oraz magnezu (50mg) roślina ta posiada bardzo dobre właściwości regulujące gospodarkę kwasowo-zasadową naszego organizmu. Ma to istotne znaczenie wśród osób aktywnych fizycznie i dbających o swoją sylwetkę w dietach, w których podaż białka jest zwiększona. Obecność znacznych ilości tych składników mineralnych jest warta wykorzystania również u sportowców wytrzymałościowych, w celu utrzymania odpowiedniej gospodarki wodno-elektrolitowej oraz wspomaganiu pracy układu sercowo-naczyniowego.

“Ciemna strona” jarmużu

Podobnie jak w przypadku większości wartościowych produktów, również i jarmuż ma swoje minusy. Uważać na niego powinny osoby cierpiące na problemy tarczycowe, z uwagi na obecność w składzie goitrogenów. Związki te wpływają na metabolizm jodu, zmniejszając jego obecność w organizmie i przyczyniając się do przerostu tarczycy. Zawiera on również szczawiany, dlatego unikać powinny go osoby cierpiące na kamicę szczawianową.
Jego walory smakowe fajnie sprawdzają się nie tylko jako dodatek do sałatek i surówek, ale również jako dip, dodatek do koktajlu warzywno-owocowego, chipsy jarmużowe, czy w połączeniu z ziemniakami, w postaci puree.
Autor:
Tomasz Maciołek
  • Dyplomowany fizjoterapeuta
  • Instruktor kulturystyki

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *