Kasza gryczana biała – idealne źródło węglowodanów?

Podziel się:
Wytwarzana z obłuskanych nasion gryki. Wyróżniamy białą niepaloną oraz paloną. Obie zdecydowanie warte są tego, aby znalazły się w zdrowej diecie każdego człowieka. Jednak wersja niepalona ma kilka właściwości, które powinny skłonić nas do tego, aby skupić na niej większą uwagę.
 articles_b1cdd9d814718d425d536ffe78bb2a5f_article_day_v3

Kacza biała czy palona?

Kasza gryczana jest cennym źródłem składników odżywczych. Porównajmy więc składy obu kasz według USDA National Nutrient Database for Standard Reference:
Kasza gryczana biała, surowa 100g
  • Białko 13,25g
  • Węglowodany 71,5g
  • Tłuszcze 3,40g
  • Woda 9,75g
  • Kcal 243
Kasza gryczana palona, surowa 100g
  • Białko 11,73g
  • Węglowodany 74,95kg
  • Tłuszcze 2,71g
  • Woda 8,41g
  • Kcal 346
Jak widać z porównania, ilości składników odżywczych są bardzo zbliżone. Jednak zagłębiając się w makro i mikroelementy zobaczyć możemy znaczną różnicę w ilości potasu. W przypadku białej kaszy gryczanej wynosi ona aż 460mg, z kolei palona zawiera 320mg, więc szczególną uwagę powinny zwrócić na nią osoby borykające się z częstymi skurczami mięśni, wynikającymi między innymi z niedoborów tego składnika mineralnego.

Kasza biała – źródłem magnezu

Kasza gryczana biała jest jednym z lepszych i niewielu źródłem magnezu w naszej diecie. Ilość 231mg/100g produktu pozwala zaliczyć ją do tzw. superfood, czyli nieprzetworzonej żywności pochodzenia naturalnego, bogatej w składniki odżywcze działające korzystnie na organizm człowieka. Jest to kolejny powód, który powinniśmy wziąć pod uwagę w komponowaniu diety, aby uzupełnić w niej magnez.

Preferencje smakowe

Kolejnym powodem, dla którego biała kasza gryczana powinna znaleźć się w diecie jest jej smak. O ile palona, z uwagi na specyficzny posmak “wilgoci”, jest nielubiana przez część osób, to smak białej jest zdecydowanie bardziej delikatny, o lekko orzechowym posmaku.
Do niedawna jej dostępność była bardzo słaba a cena dość wygórowana. Jednak od jakiegoś czasu produkt ten jest w zasadzie w cenie kaszy palonej, dostępny w popularnych sklepach.

Inne ciekawe właściwości kaszy gryczanej:

  • brak obecności glutenu, dlatego powinna być obecna jako źródło węglowodanów diety bezglutenowej,
  • jako jedyna kasza nie zakwasza ona organizmu. Wynika to ze wspomnianych wysokich ilości potasu i magnezu,
  • korzystna w diecie wegańskiej i wegetariańskiej, z uwagi na wysoką zawartość białka i witamin z grupy B,
  • jest cennym źródłem błonnika pokarmowego 6g/100g.

 

Autor:
Łukasz Domeracki
  • mgr inż. technologii żywności i żywienia człowieka
  • Instruktor sportu

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *