Kozieradka

Podziel się:

Kozieradka pospolita, lekarska jest rośliną zielną z rodziny bobowatych. Występuje pod wieloma potocznie używanymi nazwami, do których zaliczyć możemy, np. greckie siano, boża trawka, kozioroźnik czy fenegryka. Roślina ta pochodzi z Azji i Europy Wschodniej, jednak jej hodowla rozwinęła się w różnych miejscach świata.

Wartości odżywcze

Wartości odżywcze nasion kozieradki (w 100 g)

Wartość energetyczna – 323kcal
Białko ogółem – 23g
Tłuszcz – 6,4g
Węglowodany – 58,4g
Błonnik – 24,6g

Witaminy

  • Witamina C – 3mg
  • Tiamina – 0,3mg
  • Ryboflawina – 0,4mg
  • Niacyna – 1,6mg
  • Witamina B6 – 0,6mg
  • Kwas foliowy – 57µg
  • Witamina A – 60IU

    Składniki mineralne
  • Wapń – 176mg
  • Żelazo – 33,5mg
  • Magnez – 191mg
  • Fosfor – 296mg
  • Potas – 770mg
  • Sód – 67mg
  • Cynk – 2,5mg
  • Miedź – 1,1mg
  • Mangan – 1,2mg
  • Selen – 6,3µg

Na uwagę zasługuje szczególnie ilość tiaminy, ryboflawiny i witaminy B6, które kolejno stanowią 21%, 22% i 30% dziennego zapotrzebowania. W przypadku składników mineralnych są to wapń, żelazo, magnez, potas, miedź i mangan. W ich przypadku procentowe zapotrzebowanie po spożyciu 100g nasion kozieradki wyniesie: 186%, 48%, 22%, 56%, 61%. Są to bardzo wysokie ilości, jednak należy pamiętać o tym, że kozieradka dostarczana jest w niewielkiej ilości, więc nie może ona stanowić źródła tych witamin i składników mineralnych.

Składniki aktywne

Nasiona fenegryki mają bardzo ciekawe właściwości, wynikające z tego, co wchodzi w ich skład. Są to w szczególności następujące składniki:

  • śluzy polisacharydowe (mannogalaktany 40%),
  • saponiny sterydowe (diosgenina, tiogenina, gitogenina),
  • flawonoidy (witeksyna, wicenina, izowiteksyna, luteolina, kwercetyna, orientyna),
  • kumaryny,
  • olejki eteryczne,
  • fosfolipidy (lecytyna 2-3%),
  • aminy biogenne (cholina, trimetyloamina),
  • kwas fitynowy,
  • fitosterole (lanosterol, sitosterol, stigmasterol),
  • alkaloidy (gencjanina, karpaina).

Poziom testosteronu

Jak wykazują badania opublikowane w International Journal Sports Nutrition Exercise Metabolism, podawanie młodym mężczyznom 500mg ekstraktu z kozieradki, połączone z treningami siłowymi dało pozytywne efekty wzrostu poziomu testosteronu, a co za tym idzie spadku poziomu tkanki tłuszczowej w większym stopniu niż w grupie kontrolnej. Wynika to z obecności w kozieradce saponin sterydowych, które są prekursorami w syntezie hormonów sterydowych, np. badany testosteron, estrogen czy dehydroepiandrosteron. Co ciekawe, w niektórych krajach kozieradkę wykorzystuje się w celu produkcji hormonów sterydowych.

Wrażliwość insulinowa

Substancje aktywne obecne w kozieradce, takie jak galaktomannany, według przeprowadzonych badań są w stanie znacząco wpłynąć na poposiłkowe zmniejszenie stężenia glukozy we krwi. Również obecność bardzo ciekawego alkaloidu – trygoneliny jest w stanie wpływać pozytywnie na wrażliwość insulinową. Podobne działanie wykazuje 4-hydroksy-izoleucyna. Zastosowanie kozieradki może więc okazać się bardzo pomocne nie tylko dla osób z insulinoopornością, ale również chcących poprawić stymulujące działanie tych składników na masę mięśniową.

Podsumowanie

Kozieradka ma liczne właściwości nie tylko w żywieniu, ale również kosmetyce. Należy jednak mieć na uwadze, że stosowanie jej niesie za sobą spore ryzyko zmiany zapachu potu. Niekiedy jest ono bardzo uciążliwe. Dlatego też warto przemyśleć stosowanie ekstraktów pozbawionych substancji zapachowych.

Autor:
Łukasz Domeracki
  • mgr inż. technologii żywności i żywienia człowieka
  • Instruktor sportu

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *