Które białko najlepsze? Koncentrat czy hydrolizat białka serwatkowego

Podziel się:

Trenujesz na siłowni, jesteś aktywny, stosujesz białko? Postaramy się szybko odpowiedzieć na pytanie czy lepszym wyborem jest hydrolizat czy koncentrat białka serwatkowego.

Hydrolizat czy koncentrat białka serwatkowego?

Najczęściej stosowaną odżywką białkową jest koncentrat białek serwatkowych (WPC). Zapewne powodem jest rozsądna cena. Dobrej jakości WPC można kupić za mniej, niż 50 zł (opakowanie 750-900 g). Najmniej popularnym białkiem serwatkowym jest hydrolizat białka serwatkowego (WPI) – w tym przypadku, dla wielu zaporą jest cena. Za takie samo opakowanie WPI trzeba zapłacić nawet 2-3 razy tyle, co za WPC. 

Hydrolizat białka serwatkowego wyróżnia się znakomitą rozpuszczalnością i przyswajalnością. Co ciekawe, produkuje się go właśnie z koncentratu lub izolatu białek serwatkowych. Z pewnością jest to najbardziej czysta i lekkostrawna forma odżywki białkowej.

Jeśli chodzi o wpływ WPC i WPI na budowanie masy mięśniowej, to trudno doszukiwać się znacząco większych różnic. W przypadku chęci pozbycia się tkanki tłuszczowej, lekką przewagę zyskuje  hydrolizat. Taki jest wynik badania naukowego, opublikowanego w czasopiśmie American College of Nutrition. Badanie zostało przeprowadzone przez Christophera Lockwooda, konsultanta branży suplementów.

“Suplementacja hydrolizatem białka serwatkowego jest bardziej korzystna, niż koncentratem białka serwatkowego, w redukcji tkanki tłuszczowej, przy jednoczesnym zwiększeniu masy mięśniowej podczas treningu siłowego” – twierdzi autor badania.

Spożycie zarówno koncentratu, jak i hydrolizatu serwatki, spowodowało wzrost ilości wolnych kwasów tłuszczowych we krwi. Jednak wzrost stężenia kwasów tłuszczowych był większy w przypadku zastosowania hydrolizatu serwatki.

Według   japońskich badań, hydrolizat serwatki zawiera peptydy, które zwiększają wrażliwość mięśni na insulinę i zwiększają wchłanianie składników odżywczych z krwiobiegu.

Czy warto zatem stosować hydrolizat? 

Jeśli jesteś osobą zamożną i kilkadziesiąt  złotych nie robi Ci różnicy, to owszem. Jeśli jednak każda złotówka ma znaczenie, to po prostu podczas odchudzania “przyciśnij” bardziej na treningu i w diecie.

Na rynku dostępny jest jeszcze izolat białek serwatkowych (WPI), który stawiany jest nieco wyżej, niż koncentrat, a jego cena jest umiarkowanie wyższa.

Izolaty charakteryzują się także mniejszą zawartością laktozy i tłuszczu. Są idealne dla osób wrażliwych na cukier mleczny.

Wszystkie wymienione białka serwatkowe pochodzą z mleka, są naturalne i korzystnie wpływają na zdrowie. Niestety tego samego nie można powiedzieć o czerwonym mięsie.  Regularne spożywanie czerwonego mięsa, może przyczynić się do rozwoju raka i innych chorób. 

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *