Kwasy tłuszczowe omega 3, 6, 9

Podziel się:

Układając naszą dietę, spotykamy się z opracowaniami, których treść wskazuje na odpowiednie zbilansowanie źródeł tłuszczy w naszej diecie, pod katem zawartości kwasów omega. Czym są te tajemnicze związki i jaką rolę biologiczną pełnią?

[block]0[/block]
Omega 3

Pod katem budowy chemicznej, są to kwasy tłuszczowe nienasycone, które w swojej budowie posiadają podwójne wiązanie w atomie węgla w trzecim od końca atomie. Do grupy tej zaliczamy takie kwasy jak EPA, DHA i ALA. Kwasy te znajdziemy głownie w tłuszczu ryb morskich (śledź, dorsz, łosoś, sardynki) oraz olejach tłoczonych na zimno (olej lniany, rzepakowy, oliwa z oliwek). Kwasy tłuszczowe z grupy omega 3 wykazują działanie prozdrowotne na układ sercowo-naczyniowy, wspomagają funkcjonowanie układu nerwowego, dbają o prawidłowy rozwój mózgu u dzieci. Dodatkowo zapobiegają stanom zapalnym w naszym ciele. Posiadają właściwości modulujące układ odpornościowy.

Omega 6

Są to kwasy tłuszczowe nienasycone, które w swojej budowie posiadają podwójne wiązanie w atomie węgla w szóstym od końca atomie. Do grupy tej zaliczamy m.in.: kwas linolowy, arachidonowy, gamma linolenowy. Omega 6 znajdziemy głównie w takich produktach jak olej słonecznikowy, olej kokosowy, olej arachidowy, olej z pestek winogron. Działanie kwasów tłuszczowych omega 6 często jest demonizowane, ze względu na ich nadmiar w przeciętnej diecie. Jednak ich działanie biologiczne jest również istotne i polega między innymi na przyspieszeniu procesów gojenia ran, dbanie o odpowiedni wzrost organizmu czy zabezpieczenie funkcjonowania nerek i wątroby.

Omega 9

Są to kwasy tłuszczowe nienasycone, które w swojej budowie posiadają podwójne wiązanie w atomie węgla w dziewiątym od końca atomie. Grupę tę tworzą kwas oleinowy, erukowy, nerwonowy. Znajdziemy go m.in. w oliwie z oliwek, orzeszkach ziemnych, oleju rzepakowym i sezamowym. Omega 9 wpływa na obniżenie poziomu lipoproteiny LDL. Dodatkowo wchodzi w skład budowy komórek oraz dba o prawidłowe funkcjonowanie serca. Chroni układ krwionośny przed chorobami miażdżycowymi.
Szukając informacji na temat kwasów tłuszczowych z grupy omega 6 i 9, możemy spotkać się z publikacjami, które traktują o ich złym wpływie na zdrowie człowieka. Powiązane jest to z nieprawidłowym stosunkiem kwasów tłuszczowych w naszej diecie. Pamiętajmy więc, że układając nasz jadłospis, ważny jest stosunek kwasów tłuszczowych omega 3 do omega 6, który powinien wynosić minimum 1:4, a czasem nawet 1:1.

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4,00 out of 5)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *