Mężczyzna dba o zdrowie

Podziel się:

Zdrowie mężczyzny zazwyczaj powiązane jest z trybem życia, odżywianiem oraz wszelkimi innymi czynnikami, które modulująco wpływają na jego organizm. Należą do nich m.in. używki, poziom stresu, ilość tkanki tłuszczowej czy rodzaj wykonywanego zawodu. Na jakie obszary powinniśmy szczególnie zwrócić uwagę chcąc zachować jak najdłużej sprawność fizyczną?

dba-o-zdrowie

Poziom hormonów.

Odpowiednia ilość testosteronu dla mężczyzny, jest podstawą jego zdrowia metabolicznego. Testosteron dba o jego siłę, kondycję, utrzymanie homeostazy wielu organów wewnętrznych, wspiera też system immunologiczny. Dodatkowo prawidłowy poziom tego hormonu, będzie rzutował na samopoczucie i nastrój, ważne jest by trzymać go w ryzach i nie dopuścić do spadków poniżej normy. Zła dieta, używki, stres, nadmiar obowiązków, brak odpowiedniej ilości snu, będą miały wpływ na rozregulowanie gospodarki hormonalnej.
Ciągłe przemęczenie, brak sił, kiepskie libido i zaburzenia erekcji, mogą być dla nas sygnałem, który powinien skłonić nas do zrobienia badań pod tym kątem.

Poziom stresu

Samiec alfa często bierze na siebie obowiązek zapewnienia bytu rodzinie, co powiązane jest z permanentnym stresem i pogonią za pieniądzem. Przekłada się to na bezsenne noce, prace po godzinach, czy zarzucania się obowiązkami. Poziom stresu będzie wpływał niekorzystnie na ilość hormonu – kortyzolu. Nadmiar kortyzolu powiązany jest z niekorzystnymi zamianami w naszym ciele. Sprzyja on reakcjom katabolicznym tkanki mięśniowej, dodatkowo oddziaływuje na gromadzenie się tłuszczu. Wpływać może on również na pogorszenie cery jak i wypadanie włosów. Najważniejszym czynnikiem ograniczającym ilość kortyzolu będzie zmiana trybu życia. Dodatkowo odpowiedni czas na odpoczynek i regeneracje może znacznie poprawić wyniki badań. W diecie natomiast można wykorzystać produkty działające wyciszająco, relaksująco jak np. napary z melisy czy suplementacja Ashwagandhą.

Prostata

Prawidłowa funkcja gruczołu krokowego, jest kluczowa w kontekście zdrowia układu rozrodczego, ale i moczowego. Co prawda, przeważnie wielkość prostaty zwiększa się dopiero po 50 roku życia, jednak nie oznacza to, że nie można zadbać o nią już teraz. Profilaktyka opiera się głównie na modyfikacji dietetycznej, która powinna uwzględniać nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminę E, C, selen, cynk czy też siemię lniane. Produkty te wpływają korzystnie na prawidłową funkcje komórek prostaty, zachowując jej zdrowie na dłuższy okres. Pamiętaj, że lepiej zapobiegać niż leczyć.

Lipidy

Odpowiedni poziom cholesterolu, trójglicerydów oraz lipoproteiny LDL i HDL, stanowi podstawę zdrowotną naszego układu sercowo-naczyniowego. Ich stosunek w naszej krwi jest bardzo ważną informacją dotyczącą szeregu procesów. Np. podwyższony poziom cholesterolu świadczyć może nie o tym, że nasza dieta wymaga radykalnych zmian, a o stanie zapalnym jaki ma miejsce w naszym ciele. Modyfikacja tych parametrów odbywa się głównie za pomocą aktywności fizycznej i zmiany nawyków żywieniowych. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe pomogą skutecznie utrzymać stosunek LDL do HDL, który zapewni zdrowie dla naszego serca. Niacyna z kolei pomoże w walce z podwyższoną lipoproteiną LDL. Co ciekawe, naukowcy analizując przypadki mężczyzn dotkniętych zawałem mięśnia sercowego, powiązali zaburzenia erekcji, jako wczesny symptom problemów z naczyniami wieńcowymi w naszym sercu i zagrożeniem ze strony zmian miażdżycowych. Odnosi się to do specyfiki drobnych naczyń włosowatych, które tracą swoje właściwości przepływowe, gdy stosunek cholesterolu i LDL jest nieprawidłowy.

Żołądek i jelita

Stanowią częstą przyczynę problemów zdrowotnych wśród mężczyzn. Problemem są wrzody, zła dieta, używki, nieregularne posiłki, brak zbilansowanej diety pod kątem ilości błonnika. Układ trawienny stanowi trzon odporności naszego ciała. Zabezpieczając się przed jego przeciążeniami, nieprawidłową funkcją, czy nietolerancjami pokarmowymi, dbamy o całe ciało i utrzymanie odporności organizmu w pełnej gotowości. Mężczyźni często chorują na nowotwory jelita grubego, co powiązane jest z brakiem odpowiedniej ilości np.: błonnika w diecie. Błonnik stanowi nie tylko pomoc w przywróceniu prawidłowej perystaltyki jelit. Wspomaga wydalanie złogów kałowych, które osiadają na jelitach i fermentują. Dodatkowo błonnik stanowi pożywkę dla bakterii probiotycznych, które wspomagają naszą naturalną barierę ochronną.
Utrzymanie prawidłowej kondycji zdrowotnej mężczyzny, różni się nieco od tego czego potrzebują w swojej diecie kobiety. Pamiętajmy, że oprócz włączenia do diety substancji o działaniu prozdrowotnym, które wspomogą funkcję naszych narządów, ważne jest by zadbać również o odpowiednia ilość wypoczynku jak i aktywności fizycznej. Połączenie tych trzech czynników wspomoże sukcesywnie poprawić nasze wyniki badań i utrzymać organizm w nienagannej kondycji.

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *