Napój izotoniczny podczas treningu na siłowni

Podziel się:

Popijając czystą wodę podczas treningu zastanawiamy się, czy jest to skuteczna forma nawodnienia dla naszego ciała. Czy istnieją sposoby na to, by wspomóc aspekt uzupełnienia płynów i przyspieszyć ich działanie? Na myśl przychodzi nam izotonik. Czy rzeczywiście jest tak skuteczny?

napoj-izotoniczny
Izotonik jest to produkt, który oprócz wody w swoim składzie, zawiera takie związki jak glukoza, elektrolity oraz witaminy. Jego zadaniem, jest dostarczenie płynu, który stężeniem substancji, przypomina stężenie zawartości komórki. Ma to na celu dużo szybsze przenikanie wody przez błony komórkowe, bez uczucia ciężkości na żołądku, czy charakterystycznego “przelewania się” np. podczas biegu.
Oznacza to, że roztwór izotoniczny będzie szybciej wchłaniany w żołądku i dostarczany w szybszym tempie do komórek, co skutecznie usprawni ich funkcje. Celem izotonika jest więc nie tylko dostarczenie wody, ale i zadbanie o równowagę, pomiędzy płynami jak i substancjami elektrolitycznymi, które w wyniku wysiłku są uszczuplone. Należy więc on do grupy żywności funkcjonalnej, która wykazuje pewne działanie biologiczne.

Skład napoju izotonicznego

Analizując skład izotonika, znajdziemy w nim węglowodany, zazwyczaj oparte na glukozie, która jest szybko absorbowana przez nasz układ trawienny. Jej ilość nie pozostaje bez znaczenia. Ważne jest by wynosiła około 5g na 100ml płynu. Większa zawartość węglowodanów przyczyni się do powstania roztworu hipertonicznego, który będzie obciążał układ trawienny w trakcie wysiłku. Mniejsza natomiast, sprawi, że otrzymamy hipotonik, o właściwościach podobnych do zwykłej wody.
Dodatek elektrolitów jak sód, magnez czy też potas, ma za zadanie utrzymać prawidłowy stosunek wody w przestrzeniach komórkowych, dbając o jej odpowiedni poziom. Minerały te wspierają również układ nerwowy, dbając o funkcjonowanie przesyłu impulsów nerwowych, co dodatkowo wspomaga funkcjonowanie tkanki mięśniowej.
W prosty sposób możemy przygotować izotonik w domu, wykorzystując miód, cytrynę i szczyptę soli. Ważne jest byśmy pilnowali proporcji. Należy jednak zadbać, o wliczenie ilości wypitego izotonika w bilans dobowy naszej diety, gdyż dostarcza on nam węglowodanów i kalorii.

Podsumowanie

Napój izotoniczny stanowi ciekawą alternatywę dla czystej wody w kontekście uzupełnienia płynów podczas wysiłku. Jego działanie jest bardziej skuteczne niż popijanie roztworu hipotonicznego, czyli zwykłej wody. Dodatkowo, izotonik zadba o prawidłowy poziom minerałów, których działanie bezpośrednio wspomaga funkcje naszego ciała. Należy pamiętać również o dodatku węglowodanów, które stanowią szybkostrawne źródło energii, co pomoże podtrzymać poziom aktywności przez cały okres treningowy. Z powodzeniem więc możemy korzystać z tego typu wsparcia podczas treningów na siłowni.

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 4,00 out of 5)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *