Odżywka białkowa – co, jak, ile, kiedy

Podziel się:
Przeglądając diety wielu osób zastanawiamy się w jakim celu stosują oni odżywki białkowe, jakie zastosować, kiedy i ile razy dziennie? Pytania te powtarzają się w naszych głowach dość często. Postaram się więc dokładnie na nie odpowiedzieć.

Odżywka białkowa – co to jest?

Zacznijmy od tego, czym tak naprawdę jest, często wspominana w fitness klubach odżywka białkowa? Jest to środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wprowadzany do diety, w celu zaspokojenia szczególnych potrzeb żywieniowych. Co oznacza ta enigmatyczna definicja? Spróbujmy ją rozszyfrować.
Odżywka proteinowa jest pozyskanym surowcem białkowym z danego źródła spożywczego. Może być to serwatka, elementy wołowe, soja, białko jaja, groch, ryż, konopia, pszenica, itp. Z reguły procentowa zawartość białka w odżywkach mieści się w granicach od 60 do 90%. Pod względem jakościowym wyróżnić należy izolaty białka serwatkowego, hydrolizaty oraz koncentraty. Dla większości osób amatorsko kształtujących swoją sylwetkę najlepszym rozwiązaniem powinna być wysoka jakość w stosunku do atrakcyjnej ceny. Warto w takim przypadku skupić się na koncentratach białka serwatkowego – WPC. Czyli szybkiej przyswajalności, atrakcyjnej cenie i dość wysokiej zawartości białka w produkcie. Przy okazji również mniejszej zawartości alergenów niż w białkach kazeinowych i jajecznych. Również lepszej reakcji ze strony układu trawiennego niż w przypadku białek wołowych i jajecznych. A także braku ryzyka dostarczania do organizmu fitosteroli – soja. Co ma istotne znaczenie dla mężczyzn.
Celem stosowania odżywek białkowych jest przede wszystkim uzupełnienie niedoborów białka w diecie. Można to robić dodając ją do posiłku, między posiłkami i bezpośrednio po treningu.

Czy warto więc stosować odżywkę białkową, nie mając niedoborów tego składnika odżywczego w diecie?

Można, ale zdecydowanie nie trzeba. Jest to w dużej mierze uwarunkowane indywidualnymi potrzebami. Odżywka proteinowa bowiem, może służyć nie tylko uzupełnianiu białka, ale również można stosować ją w celu urozmaicenia smaku posiłków. Jest to szczególnie przydatne dla osób, chcących spożyć smaczny posiłek, ale również dostarczyć odpowiednią ilość białka, przy minimalnej ilości cukrów. W takiej sytuacji dobrze się sprawdza ona jako dodatek do płatków zbożowych, ryżu, koktajli mleczno-owocowych, lodów, budyniu czy omletów.
Kupując odżywkę białkową warto więc wziąć pod uwagę wymienione czynniki i stosować zgodnie z naszymi preferencjami a niekoniecznie “na ślepo” 3x30g dziennie.
Autor:
Łukasz Domeracki
  • mgr inż. technologii żywności i żywienia człowieka
  • Instruktor sportu

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *