Omega 3 – niezbędny suplement

Podziel się:
Kwasy tłuszczowe omega 3 (nazywane również inaczej n-3) należą do wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Zaliczyć do nich możemy:
  • kwas eikozapentaenowy EPA
  • kwas dokozaheksaenowy DHA
  • kwas α-linolenowy.

[block]1[/block]

Wpływ na organizm

Kwasy tłuszczowe omega 3 mają bardzo złożony wpływ na nasz organizm. Przede wszystkim zmniejszają stany zapalne, a co za tym idzie są istotne w przypadku zapaleń stawów, układu trawiennego, stanów zapalnych skóry, zaburzeń rytmu serca, poprawy funkcjonowania układu immunologicznego, nerwowego i wielu innych.
Z reguły nie stanowi problemu aby dostarczyć kwas ALA wraz z dietą. Występuje on między innymi w:
  • orzechach włoskich,
  • siemieniu lnianym,
  • oleju lnianym wysokolinolenowym,
  • oleju rzepakowym.

Naturalne źródła Omega 3

Ponad 90% osób ma niestety znaczne niedobory kwasów EPA i DHA, których źródłem są w zasadzie tylko tłuste ryby morskie, takie jak:
  • łosoś,
  • śledź,
  • sardynki,
  • pstrąg,
  • makrela.

Omega 3 a Omega 6

Problemów z dostarczeniem tych pierwszych kwasów tłuszczowych jest kilka. Przede wszystkim walory smakowe ryb, które niestety sporej części osób nie odpowiadają. Cena ryb jest wyższa niż innych źródeł białka, np drobiu, wieprzowiny, jaj, nabiału. Ryby zawierają ości, które utrudniają ich spożycie i zniechęcają część osób. Hodowla ryb i pasze stosowane do ich karmienia są na niskim poziomie, co przekłada się na ich jakość. Ryby będące źródłem omega 3 są drapieżne, więc żyją dość długo, a to przekłada się na kumulację w ich mięśniach metali ciężkich. Nie jest to jedyny problem w przypadku omega 3, bowiem istotne są proporcje tych kwasów tłuszczowych względem omega 6. Zalecenia spotykane w różnych źródłach mówią o proporcjach: 1:4, 1:2 a nawet 1:1 omega 3 : omega 6.
Z kwasami tłuszczowymi omega 6 sytuacja wygląda odwrotnie. Występują w wielu produktach i z dostarczeniem ich wraz z dietą nie ma najmniejszego problemu. Pojawia się on, gdy zalecane proporcje są zaburzone. Omega 6, szczególne kwas arachidonowy zwiększają produkcję prozapalnych hormonów – prostaglandyn, co przekłada się z czasem na liczne i trudne do zdiagnozowania problemy ze stanami zapalnymi organizmu.
Czy należy więc stosować suplementację omega 3/tranem przez cały rok? Na to pytanie odpowiedzmy sobie już sami.

Polecamy

omega3__
Autor:
Łukasz Domeracki
  • mgr inż. technologii żywności i żywienia człowieka
  • Instruktor sportu

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *