Omega 6 i ich obecność w diecie

Podziel się:
Kwasy tłuszczowe z rodziny omega 6 wchodzą w skład niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych NNKT, które na każdym kroku promowane są jako wyjątkowo zdrowe, a ich dostarczanie wraz z dietą jest konieczne w celu zachowania zdrowia. Czy omega 6 rzeczywiście są niezbędne jak wskazuje potocznie przyjęta nazwa? Może liczy się coś innego? Przeanalizujmy ten temat dokładniej.

Budowa i skład

Kwasy tłuszczowe omega 6, inaczej n-6 cechują się tym, że ich wiązanie podwójne znajduje się przy szóstym od końca atomie węgla łańcucha węglowodorowego. Nie są one produkowane przez organizm człowieka, stąd konieczne jest ich dostarczanie wraz z pożywieniem. W ich skład wchodzą kwasy:
  • linolowy (LA)
  • gamma-linolenowy (GLA)
  • arachidonowy (AA, ARA)
  • dihomo-gamma-linolenowy (DGLA)

Właściwości, proporcje i występowanie

Jak przedstawiają badania, spożycie kwasów tłuszczowych omega 6 w dietach zdecydowanej większości osób jest mocno zaburzone. Spożywane są ogromne ilości wraz z przetworzoną żywnością, olejem słonecznikowym, nasionami słonecznika, olejem z pestek winogron, kukurydzianym, sojowym, orzechami ziemnymi, czy ich bardzo popularnymi odpowiednikami w postaci maseł. Kwasy n-6 występują w bardzo dużej grupie produktów, co stwarza realne zagrożenie zaburzenia proporcji względem omega 3. Te z kolei bardzo trudno dostarczyć wraz z dietą. Wchodzą one w skład: tłustych ryb (EPA, DHA), niektórych nasion – len oraz orzechów włoskich (ALA). Zaburzenie zalecanych proporcji, które według różnych źródeł powinny wynosić od 1:1 do 1:4 (omega 3:omega 6) jest jedną z głównych przyczyn licznych problemów zdrowotnych. Przede wszystkim wpływa negatywnie na powstawanie procesów zapalnych, poprzez powstawanie eikozanoidów. Zła proporcja tych kwasów tłuszczowych względem siebie jest w stanie znacznie zwiększyć powstawanie eikozanoidów prozapalnych i proagregacyjnych, a zwiększanie stanów zapalnych w organizmie człowieka powoduje od pogorszonej regeneracji mięśni, problemów z aparatem ruchu, do pogorszenia pracy układu sercowo-naczyniowego, czy nerwowego. Według badań to właśnie złe proporcje omega 3 względem omega 6 są zaraz po nadmiernym spożyciu izomerów trans największym problemem dietetycznym współczesnego człowieka.
Co ciekawe nadmierne spożycie omega 6 ma również negatywny wpływ na omega 3, obniżając ich przyswajalność. Według badań Europejskiej Rady Informacji i Żywności (EUFIC), przez ostatnie 150 lat znacznie wzrosło spożycie wraz z pożywieniem kwasów tłuszczowych omega 6, w przeciwieństwie do kwasów omega 3, co przełożyło się na zwiększenie częstotliwości występowania chorób niedokrwiennych serca.

Podsumowanie

Patrząc na to, jak istotne dla naszego organizmu są odpowiednie proporcje kwasów tłuszczowych, zdecydowanie warto zwrócić na to uwagę w pierwszej kolejności podczas wprowadzania zmian nawyków żywieniowych. Warto zwiększyć spożycie dzikich, tłustych ryb morskich, wprowadzić wysokolinolenowy olej lniany czy nawet suplementację tranem, omega 3, przy okazji ograniczając spożycie omega 6, z licznych ich źródeł. Na pewno przełoży się to nie tylko na naszą formę sportową, ale przede wszystkim zdrowie.

Autor:
Łukasz Domeracki
  • mgr inż. technologii żywności i żywienia człowieka
  • Instruktor sportu

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *