Różeniec górski – idealny adaptogen

Podziel się:

Różeniec górski, inaczej złoty korzeń, jest gatunkiem rośliny zaliczanym do rodziny gruboszowatych. Występuje praktycznie na całym świecie.

Coraz bardziej popularna staje się suplementacja korzeniem tej rośliny, między innymi w celach zmniejszenie poziomu kortyzolu, poprawy samopoczucia psychicznego, czy wzmocnienia układu odpornościowego. Przyjrzyjmy się w jakim stopniu rzeczywiście warto zainteresować się złotym korzeniem i jak jego stosowanie wpływa na nasz organizm.

Odporność na stres

Różeniec górski zaliczany jest do tzw. adaptogenów, czyli naturalnych substancji zwiększających zdolności organizmu do zmiennych warunków środowiska. Zadaniem adaptogenów jest powrót organizmu do homeostazy. Zdolności utrzymania prawidłowych parametrów wewnętrznych. Między innymi hormonów podczas ich zaburzeń, co ma istotny wpływ na stany depresyjne.

Jak wskazują badania, stosowanie różeńca górskiego daje szczególne efekty u osób narażonych na stany zmęczenia psychicznego, jak i fizycznego. Już 200mg ekstraktu z tej rośliny, stosowane dwa razy dziennie, przez 4 tygodnie na 82 osobach pomogło znacząco zmniejszyć stres, poprawić nastrój i wydajność w pracy.

Ciekawe wyniki zaobserwowano w badaniu publikowanym w “Nordic journal of psychiatry” z 2007 roku. Badanie przeprowadzono z podwójną ślepą próbą, na 89 osobach, cierpiących na depresję. Przez 6 tygodni naukowcy podawali uczestnikom ekstrakt różeńca górskiego, w ilości 340-680mg. Wśród badanych, którzy otrzymywali ekstrakt wykazano poprawę o 30-35% w Skali Depresji Hamiltona i aż o 50% lepsze wyniki w Skali Becka, podczas gdy w grupie placebo nie zaobserwowano zmian.

Prawdopodobnie działanie różeńca górskiego zwiększa tolerancję organizmu na stres w wyniku wpływu na istotne neuroprzekaźniki, do których zaliczyć można serotoninę i noradrenalinę.

Wydolność fizyczna

W wyniku przeprowadzonych badań zaobserwowano ciekawy wpływ stosowania różeńca górskiego na wydolność fizyczną sportowców. Belgijscy naukowcy z Uniwersytetu Katholieke Leuven stwierdzili, że stosowanie 200mg ekstraktu z różeńca górskiego w znacznym stopniu poprawia zdolności wysiłkowe.

Złoty korzeń ma również wpływ na poprawę regeneracji organizmu po wysiłku fizycznym, co udowodniono w badaniach przeprowadzonych przez Ministry of Defense Industry of Russian Federation. Zaobserwowano zmniejszenie poziomu białka C-reaktywnego i kinazy kreatynowej. Kolejno wskaźnika odpowiadającego za stany zapalne organizmu oraz enzymu będącego wskaźnikiem uszkodzeń mięśni.

Podsumowanie

Są to tylko jedne z nielicznych właściwości różeńca górskiego. Roślina ta posiada ich sporo, jednak warto poczekać na pojawienie się dokładniejszych badań w tym kierunku. Nie zmienia to faktu, że jest on jedną z ciekawszych roślin dostępnych na rynku, na które warto zwrócić uwagę. Szczególnie w przypadkach spadków odporności  organizmu, podwyższonego poziomu kortyzolu (hormonu stresu), czy w sytuacjach powrotu po ciężkich chorobach/kontuzjach do sprawności, zarówno fizycznej, jak i psychicznej.

Autor:
Łukasz Domeracki
  • mgr inż. technologii żywności i żywienia człowieka
  • Instruktor sportu

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *