Ryby w diecie odchudzającej

Podziel się:
Od młodego wieku przedszkolnego powtarzana jest nam ważność zjadania ryb minimum raz w tygodniu, jako znakomite wsparcie w kontekście utrzymania homeostazy naszego organizmu. Jednak czy w kontekście odchudzania, ryby stanowią dodatkowe wsparcie?
Aal, Stcke

Bogactwo kwasów tłuszczowych omega 3

Tłuszcz rybi stanowi znakomite źródło kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3. Co ważniejsze, są to głównie kwasy EPA i DHA, które wykazują największą rolę biologiczną dla naszego ustroju. Jak wskazują badania naukowe, kwasy tłuszczowe z grupy omega 3 skutecznie wpływają na gospodarkę glukozowo-insulinową, regulując poziom cukru we krwi. Dodatkowo wpływają na tempo utleniania lipidów, jak i same komórki tłuszczowe, hamując ich wzrost i funkcje magazynujące.
Omega 3 jest znakomitym dodatkiem do diety osób borykających się ze słabą wrażliwością na insulinę, poprawiając parametry funkcjonowania tkanek na tym poziomie, co przyczynia się do utraty tkanki tłuszczowej.

Wapń i jego wsparcie dla utraty tłuszczu

Kolejne znakomite działanie ryb, jest powiązane z zawartością wapnia. Oprócz wsparcia dla naszego szkieletu, wykazuje on aktywność dla procesu odchudzania. Spożycie posiłku bogatego w wapń wykazuje już pewne funkcje w przewodzie pokarmowym, gdzie z jego udziałem dochodzi do ograniczonego wchłaniania tłuszczy. Dodatkowo prawidłowy poziom wapnia w naszym ustroju odgrywa znaczącą rolę w hamowaniu funkcji magazynującej adipocytów, jak i ograniczeniu apetytu. Najbardziej bogate w wapń są małe rybki jak szprotki, które zjadane wraz z kręgosłupem dostarczają aż 1100mg wapnia na 100g. Drugie w kolejce są sardynki, posiadające 382mg wapnia w 100g tych ryb.

Jakie ryby wybierać

Jeżeli zależy nam na kwasach tłuszczowych z grupy omega 3 i wapniu, powinniśmy bazować głównie na rybach morskich, takich jak tuńczyk, szprotka, makrela, łosoś dziki, dorsz, czy też śledzie. Co prawda są one bardziej kaloryczne od ryb słodkowodnych, jednak jest to wartość powiększona o zawartość zdrowych tłuszczy, które jak przeczytać możemy wyżej – przyczyniają się bezpośrednio do utraty tkanki tłuszczowej. Większa zawartość tłuszczy w rybie to więcej witaminy D, K, A i E. Dodatkowo ryby morskie bogate są w jod i selen, czyli pierwiastki wspomagające pracę tarczycy, której prawidłowe funkcjonowanie stanowi podstawę utrzymania szczupłej i zdrowej sylwetki.

Rybka w fast foodzie, czyli pułapka zdrowej przekąski

Wybierając produkt rybny należy unikać dodatkowych sosów na bazie olejów, czy smażenia w panierce na głębokim tłuszczu. Zazwyczaj potrawa ta z dietetycznej staje się bombą kaloryczną, dostarczającą nam dodatkowej ilości tłuszczy ze smażenia, w tym tłuszczy trans, które sprzyjają tyciu. Gotowe sałatki śledziowe, bazujące na sosach z dodatkiem majonezu, potrafią skutecznie popsuć nasz dzienny bilans kaloryczny, dostarczając kiepskiej jakości tłuszczy, często już utlenionych i zjełczałych.
Autor:
Tomasz Maciołek
  • Dyplomowany fizjoterapeuta
  • Instruktor kulturystyki

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *