Siłownia czy pływanie na basenie?

Podziel się:

Siłowania i basen przez szerokie grono osób postrzegane są jako aktywności fizyczne, które są przeciwstawne. Oznacza to, że korzystając z basenu jako uzupełnienia treningu siłowego, pozbawiamy się możliwości zbudowania masy mięśniowej czy poprawy wyników sportowych. Nawet zaleca się unikania tego typu aktywności, gdy jesteśmy w okresie budowania masy. Czy tego typu osąd jest prawidłowy?

siłownia czy pływanie

Basen i problemy z przyrostami

Środowisko wodne, wpływa na zwiększenie zapotrzebowania energetycznego dla organizmu. Dlatego osoby łączące trening siłowy z pływaniem, często potrzebują sporej nadwyżki kalorycznej, która zaspokoi zapotrzebowanie na energię jaką generuje połączenie tego typu aktywności. Wiąże się to z tym, że sam wysiłek jaki przynosi ruch całego ciała w wodzie jest mocno energochłonny. Dodatkowo wpływ środowiska wodnego, które będzie schładzało organizm, wymuszać będzie na naszym ciele konieczność ogrzania organizmu do stałej temperatury. Reasumując mamy dwa mocno energochłonne procesy, które będą wytwarzały deficyt w naszej diecie, nie uwzględniając podaży kalorii przeznaczonej na tego typu wysiłek. Chcąc zapewnić sobie przyrost masy mięśniowej, uczęszczając na basen, powinniśmy więc dodać w te dni kalorii, które utracimy na potrzeby pływania. Zapewni nam to zrównoważenie bilansu energetycznego.

Wybór priorytetu

Rozpatrując tematykę połączenia basenu z treningiem siłowym, bez wątpienia musimy zadać sobie pytanie co jest dla nas priorytetem. Jeżeli trenujecie pływanie, a siłowania stanowi element uzupełnienia treningów na basenie, inne będzie podejście do samej konstrukcji treningu siłowego jak i odżywiania. Pływak Michael Phelps, liczny medalista olimpijski, ważąc 90kg pochłaniał dziennie nawet 12 000 kcal, co stanowi ogromną ilość energetyczną, jaką wkładał w treningi. W przypadku gdy trenujemy pływanie siłownia powinna być uzupełnieniem, które będzie bazowało na ćwiczeniach wzmacniających grupy mięśniowe pod kątem wytrzymałościowym, przydatne podczas pływania. Zbyt duża masa mięśniowa będzie generowała dodatkowe zapotrzebowanie na energię, co niekoniecznie przełoży się na wydolność organizmu i poprawę czasu.

Natomiast wybierając pływanie jako element treningu siłowego np. jednej z form cardio czy interwałów, będziemy mogli w sposób szybszy, wydatkować więcej energii. Jest to więc bardzo dobra forma uzupełnienia diety redukcyjnej, nastawionej na utratę tłuszczu. Organizm dążąc do ogrzania ciała będzie znacznie podnosił poziom przemian metabolicznych, co w konsekwencji będzie objawiało się wzrostem termogenezy.

Wpływ wody na układ ruchu

Wady postawy stanowią istną plagę dzisiejszych czasów. Zbyt długi okres przesiadywania przed telewizorem, komputerem, wpatrywaniem się w tablet czy smartfona, będzie generował powstawanie różnych przykurczy mięśniowych oraz osłabienie mięśni, których nie wykorzystujemy np. do trzymania postawy ciała jak mięśnie brzucha. Wykorzystanie basenu, jako formy kompensowania niedoskonałości naszej sylwetki, będzie znakomitą opcją, aby nasze tkanki szybciej powróciły do prawidłowego funkcjonowania. Środowisko wodne, skutecznie odciąża nasze kończyny, wpływając na rozluźnienie mięśni, sprawiając, że czujemy się lekko, co przyniesie dobre efekty również jako forma odnowy biologicznej. Skorzystają na tym nasze stawy i ich powierzchnie, które zostaną na krótki okres nieco wyłączone z nadmiernej kompresji.

Korzyści z połączenia siłowni z basenem

-większy wydatek energetyczny np. podczas redukcji
-różnorodność form pływania
-wzmocnienie układu krwionośnego
-odnowa biologiczna
-poprawa regeneracji
-relaks i rozluźnienie mięśni
-trening układu oddechowego

Podsumowanie

Połączenie treningu siłowego i pływania nie jest przeszkodą podczas budowy masy mięśniowej. Ważnym elementem jest zbilansowanie diety w sposób uwzględniający wydatek energetyczny poniesiony na potrzeby dodatkowej aktywności fizycznej. Dodatkowo pływanie sprawdzi się idealnie jako forma cardio podczas okresu utraty tkanki tłuszczowej. Wykorzystać więc możemy tego typu aktywność jako urozmaicenie rutyny treningowej.

 

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 4,50 out of 5)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *