Śniadanie, to najważniejszy posiłek dnia?

Podziel się:

O tym, że warto jeść śniadanie możemy przeczytać w wielu branżowych czasopismach, forach internetowych czy portalach poświęconych zdrowemu stylowi życia. Jednak czy takie założenie jest słuszne? Niekoniecznie.

sniadanie-posilek-dnia

Obecne trendy dietetyczne zmierzają w kierunku, w którym rola śniadania niekoniecznie jest tak ważna. Z punktu widzenia żywienia, trudno bowiem wyodrębnić wyższość śniadania np. nad kolacją. Patrząc pod tym kątem, okazałoby się, że wszystkie posiłki są równie ważne. Przecież posiłek przed czy po treningowy są czasem dla nas priorytetem. Więc mając 4 posiłki w naszym codziennym menu, dieta staje się, pod względem hierarchii posiłków, zrównoważona.

Śniadanie więc traktowane jest obecnie jako nazwa pierwszego posiłku, jaki spożywamy w ciągu dnia, niekoniecznie odnoszącego się do czasu jego spożycia, czyli konieczności zjedzenia go po przebudzeniu.
Zwolennicy zjadania posiłku zaraz po przebudzeniu, przypisują mu role zastrzyku energii, który reguluje poziom hormonalny w naszym organizmie (węglowodany wpływają na obniżenie kortyzolu). Poprawia nastrój, sprawia, że jesteśmy nastawieni na działanie. Osoby te podejmują tez aktywność wcześnie rano, więc potrzebują nieco więcej energii do podejmowania aktywności fizycznej.

Śniadanie TAK! Węglowodany NIE!

Pośrednia grupa osób spożywających pierwszy posiłek, nastawiona jest z kolei na posiłki białkowo-tłuszczowe. Ich celem jest dostarczenie wysokiej jakości białek przy udziale tłuszczy. Mamy więc połączenie składników stricte budulcowych i wysokoenergetycznych. Unikanie węglowodanów w tym okresie tłumaczone jest ich złym wpływem na gospodarkę insulinową, która z kolei podtrzymuje wysoki poziom kortyzolu. Z takim założeniem nie zgadzają się osoby preferujące węglowodany w pierwszym posiłku dnia.

Przeciwnicy śniadania bazują zazwyczaj na koncepcji przerywanego postu (IF). Koncepcja ta wykorzystywana jest głownie podczas okresów redukcji tkanki tłuszczowej i zakłada dość długi okres bez spożywania posiłku, w okresie od przebudzenia do godziny treningu. Z obserwacji osób stosujących taki model żywienia wynika, że jest to metoda, która się sprawdza i daje wymierne efekty.

Podsumowanie.

Rozbieżne zdania wynikające z tego czy śniadanie powinno być dla nas opcją priorytetową, przeważnie będzie uzależnione od indywidualnych preferencji osoby trenującej. Ważne jest by przetestować na sobie różne koncepcje żywienia oraz wybrać te, które będą służyły naszemu samopoczuciu i wyglądowi sylwetki. To czy spożywać posiłek wcześnie rano będzie w dużej mierze powiązane z okresem budowania formy, porą treningu czy rodzajem posiłku jaki spożyliśmy przed snem.

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *