Sok z czerwonych buraków, dlaczego warto go pić

Podziel się:

Sok z buraka jeszcze do niedawna stanowił bardziej dodatek kulinarny, niż produkt wspomagający aktywność sportową. Obecnie jednak, dzięki znakomitym właściwościom i bogactwu składników w nim zawartych, chętnie wykorzystywany jest przez osoby aktywne fizycznie, jako wsparcie treningowe. Sok z buraków może pochwalić się bogactwem witamin i minerałów. Dodatkowo, stanowi bogate źródło betaniny, substancji o silnych właściwościach przeciwoksydacyjnych, które skutecznie niwelują działanie wolnych rodników w naszym ciele. Ale to nie wszystko…
5_article_568cb72342c0e_article_day_v3

Właściwości ergogeniczne soku z buraka

Sok z buraka swoje właściwości ergogeniczne oraz prozdrowotne zawdzięcza bogato występującym azotanom. Związki te, wcześniej uznawane za niebezpieczne dla zdrowia człowieka, uległy pewnemu “odczarowaniu” i dzięki szczegółowym badaniom naukowym, ich walory zdrowotne zostały potwierdzone i szeroko udokumentowane.

Azotany i ich wpływ

Jak wskazują naukowcy, azotany zawarte w burakach wpływają na szereg funkcji metabolicznych naszego ciała, co przyczynia się m.in. do poprawy syntezy tlenku azotu, wspomagania dla syntezy kreatyny endogennej w naszym organizmie. Badacze zaobserwowali również, że osoby spożywające regularnie sok z buraka notowały poprawę w takich obszarach jak:

  • wytrzymałość mięśniowa,
  • wzrost siły,
  • mniejsze zmęczenie okołotreningowe,
  • niższe ciśnienie tętnicze krwi (co znalazło swoje zastosowanie w leczeniu nadciśnienia),
  • poprawa wydolności organizmu,
  • przeciwdziałanie oksydacji,
  • działanie alkaliczne.


Działanie to skutecznie wpływa na wytrzymałość mięśniową i dotlenienie tkanek, co skutecznie sprawdza się m.in. w sportach wytrzymałościowych, jak bieganie, sporty walki, czy też cross.

Kiedy spożywać i w jakiej ilości?

Jak wykazują badania, aby uzyskać optymalny efekt wsparcia ze suplementacji sokiem z buraków, warto umieścić napój z tych warzyw w okolicach przedtreningowych. Można spożyć go podczas posiłku przedtreningowego.

1,5-2 godzinny okres przedtreningowy powinien być czasem optymalnym, który pozwoli działać azotanom w pełni.

Kluczem będzie ilość soku, która oscyluje w granicach 400ml. Jest to ilość, która będzie zawierała odpowiednią ilość azotanów i będzie wykazywała efekt biologiczny dla naszego organizmu. Ilość soku jest również odpowiednikiem ilości buraków czerwonych świeżych, więc 400g buraka powinno wystarczyć by organizm dostał odpowiednią ilość składników aktywnych.

Autor:
Tomasz Maciołek
  • Dyplomowany fizjoterapeuta
  • Instruktor kulturystyki

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *