Topinambur – jakość węglowodanów

Podziel się:
Topinambur – czym jest produkt o tej tajemniczo brzmiącej nazwie? Postaram się przedstawić wam troszkę więcej informacji o tym wartościowym warzywie.

Słonecznik bulwiasty, bo tak brzmi inna nazwa tego źródła węglowodanów, jest rośliną pochodzącą z Ameryki Północnej. Bulwa ta ma bardzo ciekawe właściwości żywieniowe i zdrowotne. Zawiera ok. 17% węglowodanów, co stanowi wartość zbliżoną do ziemniaków czy batatów. Może więc być dobrym źródłem węglowodanów w dietach większości osób. Szczególnie osób cierpiących na nietolerancję glutenu. Będzie również bardzo dobrym dodatkiem dla cukrzyków. Wynika to z faktu obecności w całej puli węglowodanów ok. 75% inuliny, czyli polisacharydu, który nie jest trawiony przez enzymy endogenne ludzkiego organizmu. Rozkładana jest dopiero w jelicie grubym przez bakterie. W związku z tym jest bardzo dobrym, naturalnym prebiotykiem. Oznacza to, że wspomaga wzrost wartościowych bakterii jelitowych – probiotyków, takich jak Laccobacillus czy Bifidobacterium. Zaletą inuliny jest również wspomaganie funkcjonowania układu immunologicznego, wspomaganie procesów trawiennych czy zmniejszenie stężenia poziomu glukozy we krwi. Właśnie ta ostatnia zaleta przydatna jest dla osób z problemami cukrzycowymi. Należy jednak pamiętać o tym, że długie przechowywanie topinamburu lub długa obróbka powoduje przemianę inuliny do fruktozy. Z kolei spożycie jej w sporej ilości może być powodem wystąpienia wzdęć i gazów.

Topinambur jest bardzo dobrym źródłem potasu. Zawiera go bowiem aż 430mg. Dzięki temu ma pozytywny wpływ na regulację ciśnienia tętniczego organizmu. Zawiera on również spore ilości żelaza – 3,4mg i tiaminy – 0,2mg.

Z wstępnych badań opublikowanych w Journal of Medicinal Plants Research wynika, iż wyizolowane z tej rośliny seskwiterpeny laktonowe oraz białka posiadają właściwości przeciwnowotworowe.

Zwrócić na niego uwagę powinny również osoby chorujące na fenyloketonurię. Wynika to z faktu braku obecności w składzie aminokwasów: fenyloalaniny i tyrozyny.

Bulwa topinamburu posiada dość intensywny smak, przypominający lekko słodkiego ziemniaka w połączeniu z prażonym słonecznikiem. Idealnie komponuje się w zasadzie z każdą rybą, mięsem, warzywami i sosami. Zalecane jest zastosowanie obróbki termicznej w postaci gotowania, gotowania na parze czy pieczenia. Nie doprowadzając jednak do rozgotowania. W postaci surowej istnieje zwiększone ryzyko wystąpienia problemów trawiennych.

Warto więc przemyśleć dodanie topinamburu do diety jako urozmaicenia źródeł węglowodanów, za często występujące ryże, kasze, makarony, pieczywo czy ziemniaki.
Autor:
Łukasz Domeracki
  • mgr inż. technologii żywności i żywienia człowieka
  • Instruktor sportu

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *