Witamina C, a odporność organizmu

Podziel się:

Odporność organizmu ma ogromne znaczenie z punktu widzenia funkcjonowania sportowca. Podczas treningów wystawiany jest on na próbę, co wiąże się z ryzykiem złapania infekcji i przerwy w treningach. Praca układu immunologicznego również jest podstawą codziennego życia i możliwości pracy. Wiele osób spożywa witaminę C w celach wzmocnienia ochrony naszego organizmu. Czy przekłada się to na poprawę odporności naszego ciała?

witc-odpornosc

Witamina C w skrócie

W suplementach diety najbardziej rozpowszechnioną formą witaminy C jest kwas askorbinowy. Jednak możemy spotkać się tez z wersjami buforowanymi jak askorbinian wapnia. Budowa chemiczna kwasu askorbinowego klasyfikuję go do grupy alkoholi polihydroksylowych. Organizm człowieka nie potrafi syntetyzować witaminy C, dlatego jej dostarczenie wraz z pokarmami czy w formie preparatu suplementacyjnego jest dość istotne. Witamina C występuje bogato w takich produktach pokarmowych jak: acerola, owoce róży, czarna porzeczka, natka pietruszki, jarmuż, brukselka czy papryka. Minusem jest brak trwałości na wysokie temperatury, co skłania nas do dość szybkiej obróbki termicznej, jeżeli zależy nam na jej zawartości w warzywach.

Działanie biologiczne witaminy C

Głównym działaniem witaminy C, jakie oczekuje osoba suplementacja się tym związkiem, to wzrost poprawy odporności organizmu. Faktycznie możemy spotkać badania naukowe, odnoszące się choćby do suplementacji witaminą C i okresem trwania choroby, który kwas askorbinowy jest w stanie skrócić. Jednak istnieje pewne zastrzeżenie, suplementacja musi być wdrożona jak najszybciej.
Działanie wspomagające funkcje immunologiczne powiązane jest dodatkowo z wpływem witaminy C na szczelność naczyń krwionośnych, co przekłada się na ograniczenie rozprzestrzeniania bakterii i wirusów w naszym organizmie. Ma to szczególne znaczenie podczas okresów infekcyjnych, które skutecznie można kontrolować. Dodatkowo dzięki silnemu działaniu antyutleniającemu, które wpływa na prawidłową prace oksydacyjną komórek, witamina C dba o utrzymanie homeostazy układu odpornościowego. Zapobiega to wystąpieniom negatywnych skutków stresu oksydacyjnego, które może powodować osłabienie naszej naturalnej bariery ochronnej.

Witamina C dodatkowo wpływa na takie aspekty zdrowia jak:

-przemiana tyrozyny, co wspomaga układ nerwowy
-poprawia syntezę hormonów nadnerczy, utrzymując dobre samopoczucie i aktywność w ciągu dnia
-wspomaga syntezę kolagenu, poprawiając wygląd skóry i regenerację stawów
-ogranicza wzrost poziomu kortyzolu w sytuacjach stresowych, co dba o nasz nastrój i wygląd fizyczny

Dawkowanie

Niejednokrotnie spotykamy się z dawkowaniem witaminy C, której ilość oscyluje w granicach 100mg jako 100% dziennego zapotrzebowania na tą substancję. Jednak wartości te są nieco archaiczne i powiązane z brakiem występowania szkorbutu. Oznacza to, że taka dawka dobowa witaminy C zapobiega wystąpieniu jednej z gorszych patologii jej niedoboru, co niestety jest ilością nie wystarczającą choćby do prawidłowych przemian syntezy kolagenu.
-profilaktycznie zaleca się więc stosować dawki rzędu 500-1000mg na dobę, najlepiej w małych ilościach w ciągu dnia.
-podczas infekcji, czy stanu chorobowego dawki sięgają nawet 3000mg na dobę. Również podzielenie tej ilości w ciągu dnia na kilkanaście małych porcji jest rozwiązaniem optymalnym, które pozwoli na systematyczne wykorzystywanie dawek witaminy bez skutków ubocznych ze strony układu pokarmowego.
Bezpieczeństwo stosowania witaminy C jest wysokie, z tego powodu, że jej nadmiar zostaje wydalony wraz z moczem. Osoby zdrowe, nie mające problemów z nerkami, nie muszą się obwiać ich wystąpienia, gdyż na chwile obecną nie ma jednoznacznych dowodów na to, że suplementacja witaminą C powoduje odkładanie kamieni w nerkach.

Skutki niedoboru witaminy C

-szkorbut (rzadko obecnie spotykany)
-bóle stawów
-nudności
-ból brzucha
-depresja
-obrzęki kończyn
-osteoporoza
-zapalenie błony śluzowej
-niegojące się zakażenia

Nadmiar witaminy C w diecie

-nudności
-wymioty
-biegunka
-wysypka
-obniżenie odporności

Przeciwwskazania do zastosowania

-kamienie nerkowe
-hemochromatoza
-niedokrwistość syderoblastyczna
-zbyt duża ilość żelaza w organizmie

Podsumowanie

Suplementacja witaminą C jest wskazana nie tylko w okresie obniżonej odporności. Jej odpowiednia podaż dobowa powinna być w centrum zainteresowania każdej osoby dbającej o zdrowie i kondycję fizyczną Zapobiega ona przeziębieniom, wspomaga funkcje ochronne układu immunologicznego. Dodatkowo zadba o Twoje stawy i gładką skórę.

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *