Witamina D3 – istotne właściwości

Podziel się:

W ostatnim czasie witamina D3 zyskuje coraz większą popularność. Wszędzie słyszymy o wielu jej istotnych właściwościach, mających wpływ na nasz organizm oraz zagrożeniach, jakie niosą za sobą jej niedobory. Czy moda na tę witaminę jest słuszna? Przeanalizujmy to dokładniej.

Właściwości

Witamina D jest grupą rozpuszczalnych w tłuszczach steroidowych organicznych związków chemicznych. Najważniejsze znaczenie mają dwie jej formy: witamina D2 – ergokalcyferol, występujący w organizmach roślinnych i witamina D3 – cholekalcyferol, występujący w organizmach zwierzęcych. Skupmy się jednak na witaminie D3 i jej najważniejszych właściwościach.

Jak wykazują badania, niedobory tej witaminy mogą sięgać aż 95% społeczeństwa. Szczególnie narażone na nie są osoby zamieszkujące miejsca, gdzie dostęp do promieni słonecznych jest mocno ograniczony, jak również osoby, które pracują w okresie letnim w zamkniętych pomieszczeniach. Wynika to z tego, że zdecydowana większość pozyskiwanej witaminy D3 przez nasz organizm pochodzi z biosyntezy, a nie z diety. Na produkcję tej witaminy w skórze ma wpływ między innymi: pora roku, dnia, klimat, zachmurzenia, zanieczyszczenia, rodzaj i miejsce pracy, wiek czy powierzchnia zasłoniętego ciała. Jednak, aby mieć pewność czy i w jakich ilościach uzupełnić tę witaminę z suplementów, zdecydowanie warto zbadać jej poziom w organizmie. Niezbędne w tym celu jest wykonanie badania 25-hydroksywitaminy D w surowicy krwi. Wynik badania da nam dokładną odpowiedź na to, czy i jakimi ilościami należy uzupełnić jej niedobory. Jest to o tyle istotne, że nadmiar pozyskiwany z suplementów może być szkodliwy dla naszego organizmu. Mimo że przypadki takie są dość rzadkie, warto mieć to na uwadze.

Witamina D3 odpowiada między innymi za:

  • dostarczanie wapnia w celu budowy kośćca,
  • odpowiednią produkcję cholesterolu,
  • immunomodulację i układ odpornościowy,
  • regulację poziomu testosteronu,
  • regenerację neuronów układu nerwowego,
  • prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia,
  • spermatogenezę,
  • działanie przeciwzapalne i przeciwbakteryjne.

Skutki niedoboru

W związku z tym, że wpływ witaminy D3 na ludzki organizm jest bardzo złożony, występujące niedobory również mogą dawać liczne skutki. Wśród najczęściej spotykanych wyróżnić możemy:

  • osteoporoza,
  • bóle kostno-stawowe,
  • zaburzenia równowagi hormonalnej,
  • krzywica,
  • uszkodzenia funkcji mózgowych,
  • choroby układu krążenia,
  • cukrzyca,
  • choroby autoimmunologiczne,
  • otyłość,
  • zwiększone ryzyko nowotworów.

Źródła w pożywieniu

Witamina D3 w sporej ilości występuje w zasadzie tylko w kilku produktach. Z reguły są to często nielubiane tłuste ryby morskie. Spójrzmy, jak jej ilość rozkłada się w 100g poszczególnych produktów:

  • olej z wątroby dorsza 10 000IU,
  • węgorz 1 200IU,
  • łosoś 560IU,
  • śledź marynowany 480IU,
  • makrela 360IU,
  • tuńczyk w puszce 154IU,
  • jajko 41IU.

Podsumowanie

Suplementacja witaminą D3 jest jedną z pierwszych, o jakich powinniśmy pomyśleć. Dotyczy to szczególnie osób, które nie spożywają ryb, pracują większość dnia w zamkniętych pomieszczeniach, aktywnych fizycznie czy z różnego rodzaju problemami zdrowotnymi. Warto jednak przed zastosowaniem suplementacji wykonać badanie poziomu witaminy D3 w naszym organizmie, aby dokładnie dowiedzieć się, jak postępować.

Autor:
Łukasz Domeracki
  • mgr inż. technologii żywności i żywienia człowieka
  • Instruktor sportu

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *