Zdrowe smażenie. Jak zdrowo smażyć?

Podziel się:
Smażenie w diecie sportowca kojarzone jest z obróbką termiczną, która ma lekki wydźwięk negatywny. Zjawisko to jest powiązane ze złym doborem tłuszczu na jakim smażymy, jak i czasem samej obróbki. Jak więc dobierać rodzaj tłuszczu i czas obróbki do naszych pokarmów, by były one zdrowe i dietetyczne?
 
5_article_55b8612d53c7a_article_day_v3

Dobór tłuszczu

Jeżeli chcemy smażyć długotrwale, co zazwyczaj jest związane z obróbką mięsa, wybierajmy tłuszcze, które charakteryzują się wysoką temperaturą dymienia. Oznacza to, że zanim zaczną się palić, wytrzymują wysokie temperatury nagrzanej patelni. Do wyboru mamy smalec, olej kokosowy oraz masło klarowane. Są to najczęściej wybierane produkty, które nadają się do długotrwałego smażenia, bez ryzyka, że olej na patelni, zamieni się w rakotwórczą bombę, naładowaną tłuszczami trans.
 
Tłuszcze takie jak oliwa z oliwek, olej rzepakowy czy masło klasyczne 82% nadają się do krótkotrwałego smażenia np.: jaj, które ścinają się już przy temp 60-70 stopni Celsjusza. Sprawia to, że nie będą wystawione na ryzyko uwodornienia i zmiany charakteru na szkodliwy. Pisząc wprost, tłuszcze te nadają się bardziej do “podgrzewania”.

Czas obróbki

Następnym kluczem do sukcesu i przybliżenia nas do zdrowia, jest dobór odpowiedniego czasu smażenia. Jeżeli mięso jest zarumienione, miękkie, sprężyste i soczyste, a dodatkowo w środku jest już ścięte, nie ma sensu dłużej męczyć go na patelni i doprowadzać do powstania mocno brązowej powłoczki. Świadczy to o tym, że białka, które znajdują się na mięsie ulegają spaleniu i tracą swoją wartość odżywczą. Dodatkowo, takie “palenie” mięsa powoduje wydzielanie akroleiny – rakotwórczego związku. Jeżeli smażymy jaja, płynne żółtko dostarczy nam wielu aminokwasów i związków aktywnych w dużo większym stopniu niż ścięte całe jajo. Jak więc widzimy, by proces smażenia był zdrowy, lekkostrawny i nie obciążał naszej wątroby, powinien być krótkotrwały i jak najmniej inwazyjny dla struktury smażonej potrawy.

Dodatki

Jeżeli decydujemy się smażyć, pamiętajmy o tym, że każde dodatki w formie panierki będą mocno chłonęły tłuszcz znajdujący się na patelni. Oznacza to, że produkt, który poddamy smażeniu, będzie dodatkowo naładowany kaloriami nie tylko płynącymi z samej panierki, ale i dodatkowego tłuszczu, który wchłania.

Wskazówki techniczne

Na koniec pamiętajmy o tym, by przed smażeniem patelnia była rozgrzana. Nie wrzucajmy surowej potrawy na zimną patelnię, która dopiero będzie się rozgrzewać. Powoduje to większą absorpcję tłuszczu przez produkt znajdujący się na patelni. Dodatkowo, umieszczenie mięsa na rozgrzanym tłuszczu, szybko zamyka jego włókna i pory, co skutecznie zatrzymuje cały smak i sok zawarty w pokarmie, a danie jest smaczniejsze i pożywniejsze.
Autor:
Tomasz Maciołek
  • Dyplomowany fizjoterapeuta
  • Instruktor kulturystyki

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *