Żółtka jaj, jako wartościowy składnik codziennej diety

Podziel się:
Każdemu z nas chyba zdarzyło się wyrzucić żółtko, ze względu np. przekroczenia w diecie puli tłuszczy. Dlaczego powinniśmy używać całych jaj? Czy żółtka są wartościowe?
Otóż jaja w całości mają wiele cennych składników oraz minerałów.
Są jednym z najbardziej wartościowych źródeł białka. Każdy, kto dba o swoją sylwetkę na pewno ma włączone je do codziennej diety.

[block]0[/block]

Żółtka jaj to skarbnica witamin. Zawarte w nich kwasy tłuszczowe omega 3 oraz lecytyna wykazują silne działanie przeciwzapalne i przeciwzakrzepowe. Żółtko zawiera też sporo witaminy A oraz witaminy E, która jest silnym przeciwutleniaczem, ale też chroni nasz organizm przed wolnymi rodnikami.
Warto też zaznaczyć, że żółtko obfituje w sporą porcję witaminy D, która wzmacnia kości oraz skórę. Ponadto znaleźć w nim można witaminy z grupy B, które odpowiedzialne są za prawidłową przemianę materii oraz pomagają w funkcjonowaniu, ale też usprawniają układ nerwowy.

W żółtku znaleźć można też wiele składników mineralnych, między innymi spore dawki żelaza, które jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Ponadto żółtko to kopalnia fosforu ma go aż 550mg – odpowiada on za mocne i zdrowe kości.
Co najważniejsze, witaminy i minerały z żółtek są bardzo dobrze przyswajalne przez organizm.
Żółtka wykorzystuje się też w przemyśle kosmetycznym, między innymi do szamponów do włosów czy maseczek do twarzy.

Co ciekawe, żółtko zawiera więcej białka niż samo białko jaja! Plusem żółtka jest też to, że dużo rzadziej uczula niż białko, jadać je możemy na surowo, bądź gotowane.
Struktura żółtka jest bardzo podobna do krwi – zawiera substancję, która nazywa się plazmą.

W żółtku występuje także foswityna – jest to białko o właściwościach antyoksydacyjnych. Foswityna nie wyłapuje wolnych rodników, ale wiąże metale, które sprzyjają i przyczyniają się do ich powstawania. Rozpuszcza się zarówno w wodzie, jak i w tłuszczach, jest też alternatywą dla antyoksydantów chemicznych w produkcji żywności.
Zatem jedzmy całe jaja, bez pozbywania się żółtek. Gdyż tracimy przy tym wiele cennych składników i minerałów, potrzebnych nam do prawidłowego funkcjonowania.

Autor:
Łukasz Domeracki
  • mgr inż. technologii żywności i żywienia człowieka
  • Instruktor sportu

Oceń artykuł:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *